Årets sverigefinska konstnär 2017 är Carina Söderström

Carina Söderström från Sundbyberg korades till Årets sverigefinska konstnär 2017 vid Sverigefinska bok- och kulturmässan på Finlandsinstitutet den 11 november.

Stockholm, den 11november 2017. Utmärkelsen Årets sverigefinska konstnär, som inkluderar Suomiarts Tellervo Tikkanen stipendium på 10 000 kr, tilldelades 2017 Carina Söderström från Sundbyberg. Utmärkelsen delades ut vid Sverigefinska bok- och kulturmässan på Finlandsinstitutet den 11 november.

Söderström, som även är verksam i södra Dalarna var hon har sin ateljé, har bl.a. studerat kultur- och konstvetenskap på Stockholms universitet, bildterapi vid Stockholms universitet samt Hertfordshire Colleges of Art and Design, samt formgivning vid Forsbergs skola, Beckmans designhögskola och Folkuniversitetet. Söderström har nyligen haft utställningar på Gotlands konstmuseum, Stora Brännbo galleri i Sigtuna, och Signalfabriken i Sundbyberg. Hon är representerad i Sundbybergs stad och är med i Konstnärsföreningen i Sundbybergs stad (KISS). Söderström arbetar främst med olja och grafik men även kol, pastell och akvarell.

Enligt årets jury visar det vinnande verket “... på en stark känsla för måleriets möjligheter. Färgerna och kompositionen i verket, fångar upp ens blick och får en att vilja utforska bilden mer. Ett måleri som vilar i en säker känsla för teckningen och hur den kan samverka med ett friare måleri som inte har ambitionen att skildra rummet realistiskt utan i stället understryker den melankoliska känslan som bilden framkallar. Konstnären behärskar sitt medium och med måleriet lyckas hen skapa ett uttrycksfullt verk.”

Juryn bestod av Nina Kerola, konstnär och konstpedagog på Fullersta Gård, Bettina Pehrsson, konsthallschef på Marabouparken, Laura Santala, f.d. generalsekreterare på Sverigefinska ungdomsförbundet, och Anton Wiraeus, konstnär. Gemensamt valde de Carina Söderströms konstverk "All our daughters" anonymt bland 98 bilder. Verket är en oljemålning på duk, 85 x 68 cm.

Totalt deltog 23 konstnärer med 98 konstverk från hela landet. Tävlingen Årets konstnär arrangerades för tolfte gången i Sverige. Målet med tävlingen är att presentera sverigefinska konstnärer och konst.

Tidigare Årets konstnärer är: Titti Hammarling (2015), Linn Henriksson Strååt (2013), Karin Wallin (2012), Riitta Vainionpää (2011), Helena Piippo Larsson (2010), Thelma Aulio-Paananen (2009), Mette Muhli (2008), Anne Persson Lucenius (2007), Niklas Mulari (2006), Kaarina Manninen (2005) och Aila Manni-Snickars (2004).

Ytterligare information:

Carina Söderströms hemsida

Årets konstnär 2017 tävlingsregler

Suomiarts samarbetspartners för årets tävling: Sverigefinska ungdomsförbundet, tidningen Ruotsin Suomalainen -tidning, Sverigefinska bok- och kulturmässan, Finlandsinstitutet i Stockholm, kulturtidskriften Liekki, Sverigefinländarnas arkiv Multimedia- och informationscentrum och Virtuelli Design Studio.

Kontakt:

Suomiart, Sverigefinska bildkonstnärernas förening

info@suomiart.se

Suomiarts hemsida

Ulla Honkanen, ordförande, 0763-075558

Outi Tuomaala, 0709-486720

• bildkonst
  • konst
  • sverigefinländare
  • officiell minoritet i sverige
  • årets konstnär
  • 2017
  • sverigefinska
  • årets sverigefinska konstnär
  • kultur
  • suomiart
  • sverigefinska bildkonstnärernas förening
  • sundbyberg
  • carina söderström
  • sverigefinska bok- och kulturmässan
  • sverigefinsk konst

SUOMIART

Målet med sverigefinska bildkonstnärernas förening är att främja sverigefinsk kultur i Sverige genom att anordna konstutställningar, kurser, resor och annan kulturverksamhet. Suomiart deltar även i internationella samarbetsprojekt. Den riksomfattande föreningen har över 100 medlemmar. Suomiart grundades 1977 och firar 40-årsjubileum 2017. För mer information om Suomiarts verksamhet besök föreningens hemsida.