Superior OCR lanserar hinderbanelopp för barn

Hinderbanor i all ära, men hinderbanor för barn? När man idag pratar om hinderbanor eller OCR-lopp (Obstacle course racing) förknippas dessa med elhinder, stora starka gladiatorer, höga ramper och krälande deltagare i stora lerpölar under korsande taggtrådslängor. Hur går detta fenomen ihop med ett hinderbanerace för barn och ungdomar? Jo, arrangören Superior Kids är först ut i norden med denna lansering och man gör en storsatsning i form av en 2 km lång bana med upp till 20 spektakulära hinder. Men det tar inte slut där, Superior Kids har i.o.m. lanseringen av barnhinderbanan även tagit fram en egen linje av gladiatorer, superhjältar och skurkar som kommer agera levande hinder ute på banan för att göra utmaningen snäppet roligare för de tappra barndeltagarna.

Idén om att lansera ett barnlopp föddes hos arrangören sommaren 2014 då man körde sitt första OCR-lopp för vuxna i Norrköping. Ett år senare och tre vuxenlopp senare var det dags att köra igång nordens första hinderbanelopp för barn. Premiärloppet sattes till den 28:e juni 2015 och platsen Lidingövallen, Stockholm. Lanseringen blev en stor succé med över 2500 barndeltagare som tog sig igenom en 2 km lång bana bestående av kuperad terräng, öppna gräsfält och vadning genom vatten. Hindren som placerats ut på banan bestod av stora däckberg, klättring upp för nät, armgång och sist men inte minst gladiatorhindret där barnen skulle ta sig förbi 6 tappra gladiatorer som fanns på plats för att stoppa barnen från att ta sig in i mål.
Förutom barndeltagarna besöktes eventet av 7500 anhöriga och tack vare det fina vädret, matstånden, sponsorernas aktiviteter och ett liveband bestående av bongotrummisar blev dagen en stor folkfest.

Succén med barnhinderbanan var ett faktum och arrangören Superior OCR AB började genast fila på nästkommande event. Tillsammans med den före detta TV4 Gladiatorn Daniel Atterhagen tog man fram en ny linje av färska atleter från Sveriges absoluta toppskick av aktiva idrottsutövare. Tanken med denna satsning var att Superior Kids nu bestämt sig för att lansera sina egna gladiatorkaraktärer istället för att hyra in andra rättighetshavares karaktärer. I.o.m. lanseringen av nya gladiatorer tog man även fram superhjältar och skurkar, en satsning som Superior Kids tror kommer bli uppskattat av barndeltagarna på eventen som nu kommer kunna träffa sina stora idoler live.

"Efter premiäreventet på Lidingö började vi få mail från föräldrar i andra städer. Man efterlyste ett lopp i deras hemort och det tog inte många veckor innan vi hade snickrat ihop en Sverige Tour." Amin Sahampour, en av grundarna och initiativtagarna bakom lanseringen av Superior Kids fortsätter med att berätta: "Årligen kommer Superior Kids hålla sju eventet, två i Stockholm och resterande i Malmö, Göteborg, Linköping, Gävle och Umeå. Vi har även som mål att till 2017 lansera kidsevent i Norge, Danmark och Finland. Vi tror starkt på denna produkt och energin som vi bakom spakarna får när vi ser barnen kämpa igenom banan och konceptet som skapats är så pass överväldigande att vi helt enkelt inte kan hejda oss själva från att fortsätta expandera och planera nya event och nya satsningar. Att under ett år hålla 7 event och detta i olika orter samtidigt som vi skissar på lansering i hela norden är lite av en galenskap men vad gör man inte när man jobbar med ett så coolt koncept som vi gör."

Närmst i tiden nu ligger Superior Kids Indoor Challenge som går av stapeln sista helgen i november. Indoor Challenge anordnas i ett samarbete med Fitnessfestivalen och Allt för hälsan WKND. Mässans arrangör räknar med uppemot 70.000 besökare under helgen. Man kommer bygga om hela C-hallen inne på Stockholmsmässan till en av världens största inomhushinderbanor för barn. Ytan är på kolossala 5000 kvadratmeter och kombinationen av ljud, ljus, rökmaskiner, gladiatorer och ett tjugotal utmanade hinder formar tillsammans ett av världens häftigaste inomhusbanor.
Därefter inleds ett kortare vinteruppehåll då arrangören till stor del kommer jobba med planering och genomförandeplan av Sverigetouren. Touren börjar nere i Malmö söndagen den 8:e maj 2016 och avslutas den 19:e juni i Stockholm.

För mer information besök www.superiorocr.com eller kontakta Amin Sahampour på amin@superiorocr.com alt. 0700929285.

• tour
  • superior
  • matilda
  • enelund

Superior OCR, en av världens häftigaste hinderbanerace både för vuxna och barn med ledorden glädje, gemenskap och utmaning!

Amin Sahampour

Presskontakt PR & Marknadsansvarig Kundrelationer och marknadsföring +46700929285