Bli GDPR-redo med hjälp av SuperOffice 8.2

Oavsett om du har påbörjat att anpassa dig efter den nya dataskyddsförordningen eller inte, så finns vi på SuperOffice här för att hjälpa dig med att bli "GDPR-redo".

EU:s nya dataskyddsförordning GDPR träder i kraft inom ett par månader. Alla företag som sparar och behandlar personuppgifter måste göra sig redo för den nya lagen för att undvika risk för höga böter.

I den här artikeln presenterar vi vilken funktionalitet du får tillgång till genom att uppgradera till SuperOffice CRM 8.2.

Hur påverkar GDPR ditt företag?

Den nya lagen gäller för alla företag och organisationer som sparar och behandlar personuppgifter om personer som bor inom EU och EES. Den gäller oavsett om företaget säljer till företags- eller privatkunder. Ett exempel är alla företag som får kontakt med personer på webben och samlar in uppgifter via webbformulär. Alla dessa företag måste nu klart och tydligt tala om för personen som fyller i formuläret vad uppgifterna ska användas till, och de måste göra det innan uppgifterna lagras.

Som användare av SuperOffice CRM samlar du troligen in personuppgifter om befintliga och potentiella kunder i syfte att senare behandla uppgifterna. Det betyder att du nu juridiskt måste kunna motivera behandlingen av de personuppgifter du sparar.

När GDPR träder i kraft den 25 maj i år måste du bland annat dokumentera den rättsliga grunden och syftet med lagringen av personuppgifter samt registrera när, var och av vem informationen inhämtades. Den nya funktionaliteten i SuperOffice CRM hjälper dig med det!

Om du vill få detaljerad förståelse för de juridiska aspekterna som är förknippade med GDPR rekommenderar vi att du kontaktar en jurist för rådgivning.

Hur kan SuperOffice CRM 8.2 hjälpa dig att uppfylla de nya GDPR-kraven?

SuperOffice CRM förenklar redan idag administrationen av företagets kunduppgifter, så att ni kan effektivisera er marknadsföring, försäljning och kundservice.

Den nya versionen av SuperOffice CRM ger dig helt nya integritetsfunktioner som är klara att användas direkt: hantering av rättslig grund, prenumerationshantering och massuppdatering.

• Hantering av rättslig grund: Den här funktionen gör det enkelt att dokumentera den rättsliga grunden för lagring av personuppgifter samt för vilka syften. Du kan också enkelt dokumentera när, var och av vem informationen inhämtades.
  • Prenumerationshantering: Den här funktionen gör det enkelt för dina kontaktpersoner att själva hantera sina prenumerationer. Kontakterna kan bestämma vilket innehåll de vill få från ditt företag. Det ger dig full kontroll över vad de har samtyckt till och du kan skicka mer relevant och förväntad kommunikation till målgruppen.
  • Massuppdatering: Den här funktionen hjälper dig att uppdatera den befintliga kunddatabasen med några få knapptryck. Du kan enkelt uppdatera informationen för större grupper av kontaktpersoner, aktiviteter och försäljningar. Det är mycket enklare än att uppdatera en uppgift i taget.

Dessa tre funktioner hjälper dig att uppfylla centrala krav i den nya dataskyddsförordningen och gör ditt företag redo för GDPR-utmaningarna. Senare i år kommer SuperOffice att lansera flera integritetsfunktioner som hjälper dig på din fortsatta ”GDPR-resa”.

Vad är nästa steg för dig när det gäller GDPR?

Du kan få tillgång till de nya integritetsfunktionerna i SuperOffice på två sätt:

1. Uppgradera företagets existerande och lokalt installerade version av SuperOffice till den senaste versionen 8.2.
  2. Följa vår rekommendation och flytta upp i molnet. Då slipper du tänka på uppgraderingar och får tillgång till de allra senaste funktionerna med automatik.

Här är några anledningar till att välja molnet när du ska göra företaget redo för GDPR:

• I framtiden slipper du göra uppgraderingar – vi gör det åt dig, och det ingår i priset.
  • Du har alltid tillgång till den senaste funktionaliteten – nya funktioner introduceras alltid först i molnversionen SuperOffice CRM Online.
  • Du behöver inte tänka på backup och hårdvara – allt är inkluderat i avtalet.
  • Uppfyller alla standarder rörande säkerhet och hosting – den molnbaserade versionen av SuperOffice är baserad i EU och är ISO-certifierad, så att du och dina kunder kan vara trygga att CRM-systemet och personuppgifter lagras på ett säkert sätt.

Kort sagt garanterar vår molnversion pålitlig hosting, stabil drift, säker datalagring och automatiska uppdateringar. Helt klart den bästa lösningen för de flesta av våra kunder.

Värt att tänka på...

Även om SuperOffice ger dig de nödvändiga verktygen för att göra ditt företag ”GDPR-redo” är det fortfarande ditt juridiska ansvar att se till att ni faktiskt följer den nya lagen.

Därför bör du sätta dig in i hur det nya regelverket konkret påverkar just ditt företag. Programvaror och IT-system är verktyg som hjälper er att göra de rätta sakerna och dokumentera att saker görs på rätt sätt.

Dags att komma igång nu

Om du nyss har påbörjat din ”GDPR-resa” och behöver mer generell kunskap om de nya reglerna så rekommenderar vi våra populära GDPR-seminarier. Där går vi igenom processen steg för steg.

Om du redan har kommit igång och vill diskutera de nya funktionerna i version 8.2, kontakta oss gärna idag.

• gdpr
  • blogg