Sustainability Jam Göteborg28e-30 Oktober 2011

Global Sustainability Jam är, precis som namnet antyder, ett globalt evenemang som arrangeras samtidigt världen över. Den grundläggande idén bakom jammet – att människor med olika bakgrund, tankar och erfarenheter samlas – är att innovativa möten över yrkes- och kulturgränserna föder ny kunskap. Kunskap som dessutom direkt omsätts till handling för att lösa problem på ett sätt som tidigare inte varit möjligt. Målet med innovationsverkstaden är att skapa nya hållbara produkter och tjänster. -På Global Sustainability Jam skapar vi gemensamt den morgondag vi vill se. Det handlar om att samarbeta och om att lära sig av varandras misstag. Gemensamt kan vi hitta de effektiva och kreativa lösningar som krävs för att skapa en hållbar marknad, såväl lokalt som regionalt och globalt, säger Anton Breman, tjänstedesigner och en av initiativtagarna bakom Global Sustainability Jam Göteborg.

Under jammet kommer de cirka 50 deltagarna att delas in i mindre grupper. Sedan drar den intensiva innovationsverkstaden igång och deltagarna har 48 timmar på sig att nå slutmålet: En prototyp på en ny hållbar produkt eller tjänst. För att hjälpa grupperna med idéarbetet har Global Sustainability Jam tagit fram ett stimulerande arbetssätt, som tar deltagarna igenom design processens fyra steg, Utforska, Utveckla, Utvärdera och Utföra. Det första blocket ’utforska’ kommer sätta fokus på de olika gruppmedlemmarnas kompetensområden för att identifiera vad för gemensamma utmaningar och möjligheter gruppen har möjligheten att utveckla under helgen. Ägarskapet i det som ’utvecklas’ ska ligga hos gruppmedlemmarna för att öka möjligheten till att det som utvecklas implementeras efter jammet. Efter att grupperna har format sin utmaning kommer de under lördagen göra kvalitativa förfiningar och ’utvärdera’ resultat för att skapa sig insikter kring ämnet, detta sker genom fält studier och intervjuer. Genom en rad olika övningar med brainstorming, affärsutveckling och snabba prototyper visualiseras gruppernas idéer. Genom att göra arbetet visuellt och med iscensättningar av deras tjänster, även kallat bodystorming, bryts invanda kommunikationsmönster och barriärer för en ny kunskapsgrund. I det sista blocket under söndagen kommer de olika grupperna ’utföra’ en digital representation av deras tjänst som kommer laddas upp på globala hemmasidan under Creative Commons.
-Jamet är ett verktyg för att bygga innovationsbroar och skapa möten som inte bara leder till nya tankar och diskussioner utan även till konkreta resultat – till tjänster och produkter, till handlings- och produktionsplaner. Det är ett sätt att öka utvecklingshastigheten och underlätta övergången till en hållbar planet, vars resurser ska räcker till alla, säger Anton Breman.
Han förtydligar också att det inte finns någon tid att spilla.
– Om vi ska lyckas skapa hållbara samhällen och hitta lösningar som behåller jordens ekosystem levande kan vi inte vara rädda utan vi måste agera nu. Genom Global Sustainability Jam vill vi främja nytänkande, visa att hållbart är möjligt och motivera andra att våga ta steget.

Global Sustainability Jam är en fortsättning på det framgångsrika Global Service Jam Gbg, som arrangerades i Göteborg i våras.

Vem kan delta?
Alla är välkomna att höra av sig. Vi söker människor i alla åldrar, från företag, akademin, det offentliga, studenter eller arbetslösa. Svensktalande eller inte. Vi vet att en bra mix av olika människor kommer skapa det bästa resultatet, säger Olle Bjerkås, processhandledare och initiativtagare till Jamet.

Varför ska du delta:
- Kompetensutveckling inom open-innovation, design thinking, hållbar utveckling, kreativa arbetsprocesser och affärsutveckling.
- Utöka ditt hållbara nätverk inom akademin, privat- och offentliga sektorn globalt och i Göteborg.

Var: Röhsska museet, mitt i Bruno Mathssonutställningen.
När: Den 28 – 30 oktober

Vill du delta på jamet?
Anmäl dig påhttp://gsusjamgbg.org/delta.htm Sista anmälningsdagen är den 12 oktober.

Vid frågor vänligen kontakta:
Info@gsusjamgbg.org

Facebook: http://www.facebook.com/gsusjamgbg