De briljerade inför jury och publik - kammade hem South Sweden Cleantech Award 2017!

Sustainable Business Hubs pris, South Sweden Cleantech Award, går i år till Green Furniture Concept. Priset delades ut under Cleantech Day med följande motivering:

Green Furniture Concept AB är ett företag som kombinerar hållbarhet med design på ett magnifikt sätt. Med sina unika, iögonfallande och högfunktionella hållbara inredningar fungerar dessa utmärkt i offentliga miljöer. Produkterna görs av miljövänliga material med låg energi och låg vattenkonsumtion i både tillverkning och transport. Exempel på platser där produkterna synliggörs kan göras lång, Malmö Airport, Stockholm Central, Keflavik International Airport, Green Solution House Bornholm, The Strand Melbourne, Roosevelt Field Mall New York och på Skånes Universitetssjukhus i Malmö. Möblerna är i sig själva varumärkesstärkande för de som har dem och bidrar till att öka intresset för ett hållbart samhälle. Green Furniture Concept har gjort en avgränsad insats för hållbarhet och miljöteknik i en gammal konventionell bransch och visat att hållbarhet är attraktivt på marknaden. Det har visat sig genom ett kommersiellt genombrott 2016 då företaget ökat sin export, fördubblat omsättningen och gått med vinst.

- ”2017 års South Sweden Cleantech Award har präglats av mycket stark konkurrens mellan finalisterna Againity, Green Furniture Conncept och Gaia Biomaterials.Tre fantastiska företag inom olika områden som alla utgör spetsen i miljöteknik och hållbarhet. Green Furniture Concept har under 2016 och 2017 gjort starkt kommersiellt och internationellt genombrott vilket fällde utslaget för deras vinst av South Sweden Cleantech Award. De sätter trenden inom möbelbranschen och visar att det går utmärkt att vara hållbar och vinstdrivande samtidigt.” säger Lars Henriksson, ordförande för Sustainable Business Hub ideell förening och juryn för South Sweden Cleantech Award.

Green Furniture arbetar för att skapa hållbar design för offentliga miljöer. Deras möbler syns på allt fler platser runt om i världen, flygplatser, centralstationer och gallerior är några av de miljöer som verken kan skådas på. Företaget arbetar med naturliga och upcyclade material.

South Sweden Cleantech Award går till ett företag som gjort en avgränsad insats som på ett markant sätt ökat konkurrenskraften och visat på potentialen för miljöteknik. I år är sjunde året priset delas ut.

- "Det är alltid roligt att få sin passion bekräftad!" säger Johan Wahlström, Marknadschef Green Furniture Concept

Finalisterna till priset var, förutom Green Furniture Concept, GAIA Biomaterials och Againity.

Ett hedersomnänande tilldelades Per-Arne Nilsson, Hållbarhetschef Miljöstrategiska Avdelningen Malmö Stad

Per-Arne Nilsson har under mer än 20 år oförtröttlig arbetat med målet att Malmö ska bli den mest hållbara staden i världen. Genom en aldrig sinande ström av idéer, starkt mod och hög integritet har Per-Arne Nilsson gjort det möjligt för företag att i Malmö utveckla och testa miljöteknik och hållbarhet inom allt från smarta nät, gröna tak, värmeteknik till urban vindkraft, delningsekonomi, industriell symbios och mycket mer. Genom sitt brinnande engagemang har Per-Arne Nilsson visat att det går att bygga städer med betydligt mindre ekologiskt fotavtryck än vad som generellt görs. I sin gärning går Per-Arne Nilsson därmed före och visar vägen mot ett hållbart samhälle.

Priset sponsras av ALMI Företagspartner.

För mer information om priset, kontakta:

Lars Henriksson
, Sustainable Business Hub
Ordförande för ideell föreningen samt juryordförande för South Sweden Cleantech Award
tfn: 070-936 69 34, e-post: lars.henriksson@alfalaval.com

Johan Wahlström, Marknadschef, Green Furniture Concept
tfn: 070-971 08 00, e-post: jw@greenfc.com

Sustainable Business Hub är ett triple helix-nätverk för hållbarhet och miljöteknik. Våra medlemmar är företag, offentlig sektor och akademi. Vi erbjuder våra medlemmar en plattform där utveckling, innovation och affärer för hållbara lösningar genomförs.Nätverket består av mer än 100 medlemmar.