Sustend hjälper Fortnox att lokalanpassa huvudkontoret

För bara tre år sedan flyttade Fortnox sitt huvudkontor till det då nybyggda höghuset i Arenastaden i Växjö. Lokalerna har de redan vuxit ur och nu pågår byggarbete och lokalanpassningar för fullt i nästa 8-våningshus, och den här gången är ambitionerna om en riktigt Fortnoxig arbetsplats högre.

En nytänkande arbetsplats för ett nytänkande bolag
"Innovativt, familjärt och utan krusiduller" beskriver Fortnox som lyckas behålla den varma och gemytliga känslan samtidigt som de är på snabb framfart. Det nytänkande affärssystembolaget växer och flyttar snart in i höghus nummer två i Arenastaden i Växjö.

Alexander Eliasson  är arbetsplatsansvarig och fattar beslut om allt ifrån inredning och hur ytorna ska nyttjas till vilket serviceutbud som ska erbjudas medarbetarna. Som sin högra hand har han Emil Gustafsson, projektledare på Sustend, som stärker upp med byggnadsteknisk kompetens.

"Det är viktigt för oss att de nya lokalerna andas Fortnox. Vår arbetsplats är inte något människor går till för att avverka timmar, det ska kännas mer som att komma hem", förklarar Alexander Eliasson.

Större inflytande över byggprocessen med en kunnig byggkonsult
För att upptäcka möjligheter i tidigt skede och kunna påverka byggprocessen valde Fortnox att anlita en byggkonsult för att komplettera projektgruppen med byggteknisk kunskap.

"Emil är otroligt kompetent. Han ger oss större insyn i och inflytande över byggprocessen", menar Alexander. "Vi skulle haft med Sustend redan inför flytten till det första huset, det inser vi nu när vi jämför mot hur det var förra gången."

Alexander Eliasson, arbetsplatsansvarig på Fortnox.

"Det i byggprojektet som tar oss tid att reda ut och få till rätt gör Emil på Sustend så mycket effektivare och bättre. Istället kan vi använda den tiden till att skapa värde genom att ägna  oss åt vår kärnverksamhet", konstaterar Alexander.

Idéer som ibland är uppåt väggarna
"Samarbetet med Sustend fungerar riktigt bra, Emil har skapat sig så stor förståelse för vilka vi på  Fortnox är. Vi kan vara helt trygga med att han representerar våra intressen. Han hjälper oss att driva igenom våra idéer", säger Alexander.

Emil medverkar på alla byggmöten och var exempelvis med och anordnade en inspirationsresa till Spotifys och Trygg-Hansas kontor i Stockholm.

"Alla idéer går vi inte vidare med. Där är det bra att få med Emils tekniska perspektiv. Han hjälper oss rimlighetsutvärdera," berättar Alexander. "Exempelvis ville vi ha en rutschkana mellan våningarna, på utsidan av huset. Det blev lite väl komplext och kostsamt, så med Emils utvärdering kunde vi istället prioritera annorlunda."

Kulturen sitter i väggarna
"Arbetsplatskulturen sägs ju ’sitta i väggarna'. Här blir det extra påtagligt", säger Emil Gustafsson, projektledare på Sustend. ”Vi tar i första hand hänsyn till kulturen och i andra hand väggarnas placering, för att huset ska matcha Fortnox och inte tvärtom.”

Emil Gustafsson, produktionschef och byggprojektledare på Sustend.

"Exempelvis planeras ytor för att fortsätta främja gemenskapen”, berättar Emil. ”Vi fokuserar även på att integrera tekniska lösningar; att det är ett teknikstarkt affärssystembolag ska märkas även i byggnaden."