​Sustend underhållsplanerar Junibacken

Sustend har fått äran, och det stora nöjet, att underhållsplanera sagolekhuset Junibacken i Stockholm. Idén om Junibacken föddes av Staffan Götestam, som presenterade sina tankar för Astrid Lindgren. Något ”Astrid Lindgren-hus” ville hon absolut inte att det skulle bli, men de var båda överens om att ett nyskapande och spännande kulturhus för barn och vuxna var en god idé. Men inte bara Astrid Lindgren, utan även andra barnboksförfattare och illustratörer skulle lyftas fram.

Projektet omfattade ett litet sagotåg som skulle färdas genom några av Lindgrens berättelser. I två år arbetade i stort sett alla de bästa dockmakarna, dekormålarna och teatersnickarna i Sverige med att färdigställa detta. Astrid Lindgren blev väldigt nöjd med resultatet och skrev i ett brev:

Idag fortsätter Junibacken att inspirera, underhålla och väcka lusten att läsa. Utöver utställningarna spelas över 1600 barnteaterföreställningar i kulturhuset varje år, och det är också där man hittar Sveriges största barnbokhandel. All vinst återinvesteras i verksamheten, som drivs helt utan statliga medel.

Vi på Sustend tycker att det är jätteroligt att få hjälpa till att bevara detta underbara sagolekhus! Med Sustend Underhållsplan kommer förvaltningen av Junibacken att förenklas och effektiviseras. Underhållet blir kostnadseffektivt och säkerställer att byggnaden är i gott skick. På så sätt kommer Junibacken att kunna fortsätta att erbjuda en fantastisk upplevelse för barn och vuxna även i framtiden!