Sustend underhållsplanerar Booforsens fastighetsbestånd

Gamla gjuterier med stampat jordgolv, bergrum och avancerade lokaler för högteknologisk verksamhet – unika byggnadsverk som alla kräver särskild specialkompetens inom fastighetsförvaltning. Med en så färgglad kompott av udda fastighetstyper kräver det sin man (eller kvinna) att lyckas strukturera upp förvaltningsarbetet. Den mannen finns i Karlskoga. Han heter Lars Dahlström och är fastighetschef på Booforsen.

Booforsen är en av de fastighetsägare i Sverige som har allra störst spridning på vilka typer av lokaler de kan erbjuda. Lars är trollkarlen som lyckas tillgodose behoven och önskningarna för de mest varierande typer av hyresgäster.

-Vi försöker nischa oss mot dom som vill ha speciella lokaler som vi kan anpassa efter behov. Kunderna kommer med kravspecifikationer till oss och vi bygger om lokalerna därefter, säger Lars. -Det viktigaste för oss är framförallt att våra nuvarande hyresgäster mår bra. Mår dom bra och har fina fräscha lokaler så trivs dom och blir kvar hos oss. Hög prio för mig är att bygga upp ett långsiktigt förhållande med kunden.

Tillsammans med sitt team på 12 personer förvaltar Lars 185 000 kvadratmeter fastighetsyta, och en stor del av dagarna går ut på att ha möten och kontakt med hyresgäster och entreprenörer.

-Mycket av kontakten med hyresgästerna handlar om att de vill bygga om och förändra sina lokaler. Då är det upp till oss att lämna prisuppgifter och kalkyler och sedan leda byggprojekten. Det är allt från stort till smått. Vi har nyligen haft ett stort byggprojekt då Tele2 flyttade till oss med sina 280 anställda. Lyckades vi inte möta deras önskningar på lokalen så skulle de istället flytta till Stockholm och då hade kommunen gått miste om många arbetstillfällen. Men vi löste det! Säger en stolt Lars.

Nya ägare med höga ambitioner

Tidigare har underhållsarbetet skett sporadiskt och främst varit styrt av ägarna. Men nu har nya ägare med större ambitioner tagit över. Fastigheterna ska förädlas och underhållsarbetet effektiviseras. Detta ska göras med hjälp av Sustend Underhållsplan.

-Med en bra underhållsplan kommer vi veta vad som skall göras, när det skall göras och hur mycket pengar vi behöver äska. Livet blir enklare när man tydligt har framför sig vad som behöver göras. Därför passar Sustends idé om underhållsplanering oss väldigt bra, säger Lars.

Kontakten med Sustend etablerades av en av de nya ägarna som kände till Sustend sedan tidigare.
-Vi i förvaltningsorganisationen fick information om hur ni jobbar och hur era underhållsplaner ser ut, vilket föll oss i smaken direkt. Från första pilotprojektet så fick jag väldigt bra känsla av er, och ju mer jag sätter mig in i ert sätt att bygga upp underhållsplaner så märker jag att detta är något som kommer passa oss och sättet vi jobbar på mycket väl.

Förutom fördelarna det innebär att ha god koll på underhållsåtgärderna och budgeten så ser Lars stora möjligheter att minska på kostnaderna genom att projekten kan samplaneras så att stordriftsfördelar uppnås. Och med 185 000 kvadratmeter att underhålla kan det handla om riktigt stora besparingar. Att underhålla i tid istället för att lägga pengar och tid på akuta reparationer är något han tycker att alla fastighetsägare borde göra.

- Enligt min erfarenhet har det vid ett flertal tillfällen uppstått situationer när saker har passerat sin livslängd flera gånger, och så ska det givetvis inte vara. Med en bra underhållsplan får man koll på alla fastighetens komponenters livslängd. Jag tror att vi kommer ha mycket nytta av Sustends underhållsplaner för detta. I längden sparar man mycket pengar i förhållande till vad det kostar att ta fram en underhållsplan, men alla tänker inte så långsiktigt. Om man är steget före kan man genomföra underhållsåtgärder innan saker havererar. Då slipper man dyra, akuta servicekostnader. Säger Lars.

Två husnördar har funnit varandra

Både Lars och byggkonsult Andreas Engberg från Sustend är nöjda med att få arbeta med varandra, och har funnit en gemensam nämnare i kärleken för byggnadsvård. Andreas säger: -Det har varit väldigt roligt och funnits en go’ stämning nu under uppstartsfasen. Jag är säker på att vi kommer ha lika bra kommunikation genom hela projektet som vi initialt haft, och att det blir ett ömsesidigt utbyte och teamwork.

Lars är enig. - Jag håller med! Jag hoppas att vi uppfattas lika positiva och goa som vi uppfattat er. Ni verkar vara ett riktigt gott gäng. Vi ville hitta några vi hade bra feeling för, både i hjärta och hjärna, och det känner vi att vi har med Sustend. Det gynnar alla och är en förutsättning för att ro det hela i land tror jag.

Slutligen sammanfattar Lars: -Jag är väldigt spänd på resultatet, skall bli riktigt spännande. För en förvaltare är det här musik i öronen, att få en BRA underhållsplan.

• projektledning

Ordet Sustend är en sammanslagning av långsiktighet, hållbarhet och förstärkning. Ett hittepånamn som står för det vi är: Byggkonsulterna som hjälper företag och bostadsrättsföreningar att bygga, vårda och utveckla fastigheter – allt det där som får hus att leva. Vår expertis inom underhållsplanering, byggprojektledning, besiktning och fastighetsförvaltning förenklar fastighetsägandet och skapar stora långsiktiga värden.

Våra kontor finns i Stockholm, Göteborg och Malmö men våra byggkonsulter och besiktningsmän reser land och rike runt för att hjälpa våra kunder.

Maria Sörlin

Försäljningschef 0736 - 26 04 30