Folkbildning med spets prisas

Folkbildning med spets prisas

Studieförbundet Vuxenskolans verksamhet Gateway Music får onsdagen den 19 augusti motta Framtidens Musikpris i kategorin ”Nyskapande innovativt projekt”.

Gateway Music med sin studio vid Hornstull i Stockholm är en plats som samlar ungdomar från Stockholms förorter till studiecirklar i bl a musikproduktion. Flera av ungdomarna har fått en rejäl skjuts i sina karriärer.

Priset kommer att delas ut på Swedish Music Hall of Fame under onsdagseftermiddagen. Några av de artister som utmärkt sig i projektet, Joel Fungz och Mabel & Claudia Kelley, ska också uppträda under prisceremonin. Jon Skoog, cirkelledare och producent, samt Alvaro Lavagno, ansvarig verksamhetsutvecklare på Studieförbundet Vuxenskolan kommer att ta emot priset.

- Det är jättehäftigt att Gateway har fått priset, säger Alvaro Lavagno.

- Det är verkligen en bekräftelse på att vi gjorde rätt i att våga satsa på detta.

Jon Skoog fungerar även som mentor åt ungdomarna. Jon har en bakgrund som låtskrivare och producent.

- Jag kan ta med mig det kvalitetstänk som gäller på toppnivå, när jag arbetar med ungdomarna i studion. Det är fantastiskt att se den potential som finns, säger Jon Skoog.

- Vi trycker också på att ungdomarna ska lära sig att ta ansvar för sitt eget sound och för sina egna karriärer. Det ger dem självförtroende och förbereder dem för att gå in i musikbranschen på sina egna villkor.

Mabel & Claudia Kelley

Mabel Zewdie 17 år bildar tillsammans med Claudia Marzec 21 år duon ”Mabel & Claudia Kelley”. Tjejerna är från Skärholmen och har bl.a. ställt upp i talangtävlingen Nästa nivå. Just nu tävlar tjejerna på Svensktoppen och har gått vidare till top 5. Båda sjunger RnB på engelska och svenska.

Joel Fungz

Joel Fungula 18 år är från Hässelby och var med redan då studion låg i Skärholmen. Han var då med i en trio som hette ”Svart & Vit”. Tillsammans Thrife Jack och Nasim Feili spelade Joel in videon ”hemmaplan” med den etablerade artisten Ismail Essakalli från gruppen Slag Från Hjärtat. Jon Skoog producerade musiken och videon har nu fler än 270 000 visningar på youtube. Idag satsar Joel på en solokarriär under namnet Joel Fungz och har varit förband åt flera kända artister (Allyawan, Ivory, Adam Kanyama)

Framtidens Musikpris arrangeras av Riksförbundet Unga Musikanter tillsammans med följande samarbetspartners: Kulturskolerådet, Swedish Music Hall of Fame, SKAP, FST,Musikförläggarna, Statens Musikverk, SYMF, Svensk Scenkonst, Spotify, STIM:s promotionsnämnd. Framtidens Musikpris delas ut i tre kategorier och tilldelas dem som i dag skapar möjligheter för ett rikt framtida musikliv: pedagoger, organisationer, ensembler samt för barn och unga som tar egna initiativ. 2015 års vinnare är Vanja Flensner och Frida Joelsson(i kategorin ”Bästa Ungdomsinitiativ”), Per Björkqvist (”Enastående Pedagogisk Gärning”) samt Jon Skoog och Alvaro Lavagno med The Gateway (”Nyskapande Innovativt Projekt”)

www.framtidensmusikpris.se

Fakta Gateway Music

Gateway Music med sin studio på Bergsunds strand 43 vid Hornstull är en plats som samlar ungdomar från Stockholms förorter till studiecirklar i bl a musikproduktion.Studion öppnade 2014. I juni 2015 öppnade även en studio i Kista.

Integration. Inrymt tillsammans med Kompasshuset (en verksamhet för nyanlända och arbetslösa) Vuxenskolans lokal vid Hornstull – ett aktivt kulturhus där många föreningar har verksamhet. 600 personer möts där varav 250 ungdomar.

Folkbildning med spets. I studiecirkelform når ungdomarna spetskompetens, Gateway music är ett komplement till den breda musikverksamhet som Vuxenskolan driver sedan länge.

Genus. På Gateway är tjejerna lika ofta musikproducenter som killarna. 50% killar och 50% tjejer deltar. Inom projektet finns även branschkunskap, dans och rap, även där tar både killar och tjejer plats.