​Stort tryck på kurser i musikproduktion för kvinnor

​Stort tryck på kurser i musikproduktion för kvinnor

Studieförbundet Vuxenskolans nyhet för året är kurser i musikproduktion för olika målgrupper. Störst efterfrågan har det varit på kurserna för kvinnor, transpersoner och ickebinära. Fem kurser är redan fulltecknade och många personer står på väntelista.

Ett skäl att anordna kurser i musikproduktion för kvinnor är att det är väldigt få musikproducenter i branschen som är kvinnor.

– Vi arbetar aktivt för en mer jämställd och inkluderande musiksektor, säger Annika Estassy Lovén som är chef för Studieförbundet Vuxenskolan i Stockholm.

Studieförbundet Vuxenskolan har en stor musikverksamhet vilket också ger möjlighet att påverka.

– Många band repar hos oss, vi samarbetar med Popkollo och driver musikstudior både i förorter och i innerstan, säger Annika Estassy Lovén.

En av kursledarna är Selen Özan som kommer att hålla en kurs i musikprogrammet Logic X under våren. Den innehåller både teoretiska och praktiska övningar och genomförs i en utrustad studio på Östermalm.

– Det är jätteviktigt att synliggöra kvinnor, transpersoner och ickebinära inom musik och uppmuntra och stötta till skapande. Det är högst angeläget att vi tar och får plats och att det finns sammanhang där vi kan sprida kunskap och erfarenhet oss emellan genom en trygg plattform för skapande och kompetensutveckling, säger Selen.

Selen Özan är sångerska, låtskrivare och producent och är utbildad på bland annat Kungliga Musikhögskolan. Hon har också arbetat som ledare på Popkollo.

Klicka här för att se alla kurser

Popkollo

En rikstäckande organisation som arrangerar musikläger för underrepresenterade grupper.

Musikverksamheten hos Studieförbundet Vuxenskolan ”SV Musik”

SV Musik finns över hela Sverige och hjälper fler än 1900 musikgrupper med bland annat:

• Replokaler, danslokaler, hiphopstudios
  • Studioinspelningar
  • Livespelningar
  • Saker till replokalen
  • Kurser och utbildningar inom allt från musikbranschen till instrument
  • Rock- och Hiphopskolor