SveaReal fortsätter sin positiva utveckling

SveaReals siffror för första halvåret pekar fortsatt uppåt och periodens resultat ligger på 9 MSEK (4 MSEK).
Första halvåret 2011 har varit fyllt av positiva aktiviteter. Efterfrågan på lokaler har varit fortsatt stark och den ekonomiska vakansen i fastigheterna har under perioden reducerats från 6,1 % till 4,4 %.
Ett bra kvitto på att SveaReal är på rätt väg är den positiva värdeutvecklingen - de externa värderingarna av fastighetsbeståndet visar på en värdeökning under första halvåret om 216 MSEK (+4,7 %).

- Det är bl a uthyrningar, energiinvesteringar och ökade värden av projektpotentialer som genererat värdeförändringen, säger SveaReals VD Claes Malmkvist.

SveaReals fokusering på långsiktiga kundrelationer börjar nu ge märkbara resultat i bl a förnyade och förlängda kontrakt. Den ekonomiska löptiden var vid halvårsskiftet 4,1 år (3,7 år).

- Vi går en spännande framtid till mötes där vi kommer att satsa ännu mer på både våra befintliga fastigheters värdetillväxt och utveckla projektpotentialer som redan finns i vår portfölj, fortsätter Claes Malmkvist.

För vidare frågor kontakta SveaReals VD Claes Malmkvist, 031-63 65 90 eller CFO Jesper Mårtensson, 031-63 65 81

• delårsrapport
  • claes malmkvist