SveaReal gör ett bra första halvår!

Trots lite blandade signaler från marknaden, visar de flesta siffrorna för SveaReal åt rätt håll med ett förbättrat förvaltningsresultat och resultat efter skatt.
SveaReal har det senaste året både förvärvat och avyttrat fastigheter, vilket påverkar siffrorna. Dock har förvaltnings-resultatet per halvårsskiftet ökat till 59 MSEK (54 MSEK) liksom resultatet före skatt som uppgick till 239 MSEK (52 MSEK).

Direktavkastningen är något lägre, 6,6 % (7,4 %) som en följd av förvärvet då vår portfölj omviktades med en större andel kontorsfastigheter som har lägre avkastning än genomsnittet i vår tidigare portfölj.
- Det nya och betydligt större beståndet har gett oss nya utmaningar på SveaReal. Vi har organiserat om till två lokala marknadsområden för att komma närmare våra kunder. Vi har även förstärkt organisationen med ytterligare medarbetare
, säger VD Claes Malmkvist.

Vakansgraden för SveaReals fastighetsbestånd låg tidigare mycket lågt (under 4 %) men i samband med förvärvet av fastigheterna i Kista har denna ökat till 11,3 %.
- Jag känner mig trygg trots detta då det i stället utmanar oss att skapa tryck på vår uthyrning så att vi återigen landar runt 4 %-nivån, avslutar VD Claes Malmkvist.

För vidare frågor kontakta SveaReals VD Claes Malmkvist, 031-63 65 90.