Svedbergs Groups dotterbolag Roper Rhodes blir självförsörjande på grön energi 2022

Som en del av Svedbergs Groups hållbarhetsarbete har koncernen beslutat att dotterbolaget Roper Rhodes kommer att investera i en installation av solpaneler på det 20 000 kvadratmeter stora taket på deras Portbury Distribution Center i Bristol. Den totala investeringen är på ca 6 milj. SEK (ca 500 000 GBP).

”Denna investering är ett led i Svedbergs Groups hållbarhetsarbete där vi målmedvetet och fokuserat minskar vårt klimatavtryck. Vi har under vår 100 åriga historia alltid fokuserat på att hushålla med resurser och på så sätt minska vår miljöpåverkan”, säger Per-Arne Andersson, CEO, Svedbergs Group.

Efter en framgångsrik byggnadsbesiktning och beviljat bygglov kommer arbetet med installationen att påbörjas senare i år. När panelerna väl är i drift kommer hela Roper Rhodes verksamhet att bli självförsörjande på ren energi och även bidra till att möta Storbritanniens behov av att tredubbla sin solenergiproduktion till 2030 för att hålla jämna steg med noll-visionen.

"Vid första anblicken verkar Storbritannien kanske inte vara det mest självklara valet för solpaneler, men systemet vi kommer att använda kommer att generera 600 KwH under dagsljus, vilket inte bara ger tillräckligt för vår egen förbrukning utan även extra el att ge tillbaka till National Grid”, säger Will Steele, Operations Director.

Detta är det största projektet av det här slaget som företaget har påbörjat. Roper Rhodes har dock insett vikten av hållbarhet och tagit många initiativ under de senaste åren för att förbättra företagets miljöpåverkan. Solpaneler är exempelvis inte en ny sak för verksamheten, Brassmills, Roper Rhodes kontor i Bath, lät installera dem redan sommaren 2018. De nuvarande panelerna ger redan ett betydande bidrag till att driva hela byggnaden där 70+ personer arbetar varje dag.

Efter ett framgångsrikt test har tjänstebilsparken på 30+ fordon för det nationella säljteamet nu övergått till en helt elektrisk bilpark. Detta har också inneburit utbyggnad av flera laddningspunkter på de båda arbetsplatserna i syfte att alla anställda ska kunna ladda bilen medan de befinner sig på jobbet. Företaget har också genomfört ett innovativt test genom att lägga till ett helt elektriskt fordon till sina transportfordon. Fordonet, en skåpbil på 3,5 ton, har levererat till kunder i Bath- och Bristol-området.

"Jag är verkligen glad över att vårt nya moderbolag, Svedbergs Group, delar vårt engagemang för att skydda miljön och har tagit beslutet att investera i ett så stort projekt. Implementeringen av solpanelerna i Portbury markerar en grundläggande förändring av hur vi effektivt kommer att hantera vår energi under många år framöver”, säger Roper Rhodes VD, Leigh Leather.

Mer information om finns på: www.roperrhodes.co.uk

IR-kontakt:
Mats Lundmark, CFO: +46 (0)706 77 05 83, ir@svedbergs.se
Per-Arne Andersson, CEO: +46 (0)706 38 50 12, per-arne.andersson@svedbergs.se

Svedbergs Group’s subsidiary Roper Rhodes becomes self-sufficient on green energy in 2022

As a part of Svedbergs Group’s sustainability work, the Group has decided that their subsidiary Roper Rhodes will invest in an installation of solar panels on its 20,000 square metre roof at their Portbury Distribution Centre. The total investment has a value of approx. 6 MSEK (approx. 500 000 GBP).

“This investment is part of Svedbergs Group's sustainability work where we purposefully and focused reduce our climate footprint. During our 100-year history, we have always focused on managing resources and reducing our environmental impact,” says Per-Arne Andersson, CEO, Svedbergs Group.

Further to a successful structural survey and planning permission being granted, work on the installation will begin later this year. Once the panels are operational the entire business will become self-sufficient on clean energy and assist in meeting the UK’s need to treble its solar energy output by 2030 to keep pace with net-zero targets.

Will Steele, Operations Director remarked “at first glance the UK may not appear to be the most obvious choice for solar panels, however the system we will employ will generate 600 KwH during daylight hours, providing not only enough for our own consumption but with spare to give back to the National Grid”.

This is the largest project of this kind the company has embarked upon; however, Roper Rhodes has for some time realised the importance of sustainability; undertaking many initiatives in the last few years to improve the company’s environmental impact. For example, solar panels are not a new thing for the business as the Brassmill head office in Bath had them installed as early as Summer 2018. These current panels already provide a significant contribution to powering the entire building where 70+ people work every day.

Away from the office, following a successful trial, the company car fleet of 30+vehicles for the national sales team have now been transitioned to a fully electric fleet. This has also meant the roll out of multiple charging points at both sites to enable all employees to plug in whilst they are at work. The company has also run an innovative trial by adding a fully electric vehicle to its delivery fleet. The vehicle, a 3.5t long wheelbase van has been performing deliveries to customers in the Bath and Bristol area.

Leigh Leather, Managing Director commented: “I am really pleased our new parent company, Svedbergs Group shares our commitment to protecting the environment and has agreed to invest in such an ambitious project, the implementation of the solar panels at Portbury mark a fundamental change to the way we will be efficiently managing our energy for many years to come”.

For more information visit: www.roperrhodes.co.uk

IR-contact:
Mats Lundmark, CFO: +46 (0)706 77 05 83, ir@svedbergs.se
Per-Arne Andersson, CEO: +46 (0)706 38 50 12, per-arne.andersson@svedbergs.se

• svedbergs
  • svedbergsgroup

Svedbergs startades 1920 och koncernen bedriver verksamhet i Norden och Storbritannien. Koncernens bolag utvecklar, designar och säljer badrumsmöbler och närliggande produkter. Under devisen samarbete utan sammanblandning utvecklar kontinuerligt koncernens bolag sina produktsortiment för hela badrummet. Genom ett nära samarbete med partners tillgodoses konsumentens köplust att inreda sitt badrum. Koncernen bedriver sin verksamhet under varumärkena Svedbergs, Macro Design, Cassøe, Roper Rhodes, Tavistock och R2. Moderbolaget Svedbergs i Dalstorp AB bedriver sin verksamhet i Dalstorp utanför Ulricehamn. Dotterbolaget Macro Design i Laholm, dotterbolaget Cassøe A/S i Herning Danmark, dotterbolaget Roper Rhodes, inkl. Tavistock och R2, i Bath Storbritannien