Älskade Koriander – nu i premiumsortimentet

Älskade Koriander – nu i premiumsortimentet

Årets tillskott till Svegros limiterade premiumsortiment är koriander. Premiumörterna är större, fylligare och mer smakrika och räcker till fler goda sommarrätter. Givetvis är de ekologiskt odlade och bär KRAV-märkningen.

Svenskarna har verkligen tagit koriander till sina hjärtan och örten har länge varit en storsäljare i Sverige. Nu lanseras premium koriander, som är dubbelt så stor som den vanliga ekologiska koriandern. Med sin karakteristiska smak är koriandern en vattendelare, och premiumvarianten utlovar ännu fylligare och djupare smak, perfekt för sommarens matlagning. Svegros premiusortiment, som lanserades under förra året, består i år av storbladig basilika, grönmynta och nyheten koriander. Premiumserien av örter finns endast i butik under sommarsäsongen.

Koriander har vuxit i popularitet i Sverige, förra året ökade försäljningen i landet med cirka 20 procent (källa: Nielsen helår värde). Koriandern gick därmed om både persilja och timjan i popularitet.

­- Koriandern är en av världens populäraste örter, och på senare år har den verkligen fått fäste i svenska kök. Nu till högsäsongen är vi glada att kunna erbjuda koriander som nytt tillskott i vårt premiumkoncept, som fick ett varmt mottagande vid lanseringen förra året, säger Helena Olin, marknadschef och ansvarig för produktinnovation på Svegro.

Premium koriander finns i utvalda butiker från och med vecka 17, rekommenderat cirka pris är 35 kr.

OM KORIANDER

• NAMN - kallas också kinesisk bladpersilja
  • POPULARITET - en av världens mest använda örter, framförallt i Asien, Mexiko och Indien.
  • TILLAGNING – hela plantan är ätbar, i Thailand använder man även roten i matlagning och vanligt är också att man maler fröna och använder som smaksättning.
  • SMAK – vissa avskyr koriander, inte så konstigt kanske då forskning visat att 4-14% har genen OR6A2 som gör att man lättare uppfattar lukten av aldehyder som finns i både koriander och tvål.
  • HÄLSA – koriander sägs vara bra för matsmältningen, vara kramplösande (bra mot mensvärk) och ge fräschare andedräkt.

RECEPT MED KORIANDER

Het Koriander- och chilipesto

Ingredienser

4-6 portioner som tillbehör

• 1 kruka premium koriander (alt. 2 vanliga krukor), skuren med stjälkar
  • 12-15 gröna serranochili (ca 190 g), delade, urkärnade och skurna i bitar
  • 5 vitlöksklyftor, skalade
  • 1 dl solrosfrön
  • 1 msk mald spiskummin
  • 1 tsk färskpressad limesaft
  • 1 tsk flingsalt
  • 1-1 ½ dl mild olivolja
  • nymald svartpeppar

Gör så här

Mixa samtliga ingredienser utom olja och svartpeppar i en matberedare. Rör ner oljan i en tunn stråle. Smaka eventuellt av med lite mer salt. För en lite slätare pesto mixa lite till. Lägg upp peston i en skål och dra några varv med pepparkvarnen. Servera som dipp till chips och grönsaker. Peston är även god att servera till potatis, lammkött, kyckling och grönsaksrätter.

Svegro ägs och drivs av Familjen Norman sedan 1960 på Färingsö, utanför Stockholm. Vi odlar ekologiska färska örter och sallat i kruka, samt packar kvalitetsgrönsaker och potatis året om. Som ledande inom kategorierna driver Svegro ett aktivt arbete med att ständigt utveckla nya produkter för att sprida inspiration och kunskap till alla som har ett passionerat matintresse.

Svegro omsätter cirka 350 miljoner kronor om året och sysselsätter cirka 90 personer i Thorslunda och Skänninge.