Ekologiska örter och sallat förhöjer matupplevelsen

Nu lanserar Svegro Ekologisk Persilja och Citrontimjan för att göra sommarens rätter ännu grönare och mer smakrika. Ekologisk Sallat kompletterar den ekologiska familjen och kommer till butiker under våren.

Ekologiska livsmedel ökar stadigt och gruppen som toppar listan är färska kryddor. Enligt SCB är 79 procent av försäljningen av färska kryddor ekologisk. Just färska örter och kryddor förgyller och piggar upp vilken rätt som helst.

Nu lanserar Svegro Ekologisk Persilja, en av våra största örter framför allt i det internationella köket, och citrontimjan. Svegros Ekologiska Citrontimjan är den enda av sin sort på marknaden och har samma användningsområden som vanlig timjan men passar extra bra till fiskrätter, grillat och till såser där citronsmaken kommer till sin rätt.

I vår lanseras även Ekologisk Sallat, som odlas vid Thorslunda Gård på Färingsö utanför Stockholm. Varje sallatsplanta är unik och får tid att gro och vårdas under fyra till sju veckor för att sen skördas i rätt tid för att uppnå optimal färskhet. Helt utan bekämpningsmedel och konstgödsel naturligtvis.

– Våra kunder och vår målgupp efterfrågar ett bredare ekologiskt sortiment som även är svenskodlat, vilket gör att vi ständigt utvecklar nya ekologiska smaker och delikatesser. Vi är extra stolta över att våra ekologiska krukprodukter märks med kvalitetsmärket Svenskt Sigill och är odlade enligt reglerna för KRAV, säger Helena Olin, marknadschef på Svegro.

Ekologisk Persilja, Ekologisk Citrontimjan och Ekologisk Sallat finns i välsorterade butiker från och med vecka 11, respektive 14 och 15, 2015. Rekommenderat försäljningspris är ca 20-25 kr per kruka.

Recept Grillad sparris i örtsalladsdressing med Rouille
4 portioner

1kg sparris, skalad och grillad
1 kruka Svegro dragon, hackad
1 kruka Svegro persilja, hackad
1 kruka Svegro koriander, hackad
2 msk citronjuice
Salt & peppar
Svarta oliver

Blanda alla ingredienser till salladen och servera med Rouille och ett gott bröd.

Rouille

2 röda paprikor, rostade, urkärnade och skalade
2 vitlöksklyftor
1 spansk peppar, rostad
1 msk vinäger
1 g saffran
1 stor potatis, mjölig
2 dl olivolja
Flingsalt

Krossa paprikor, vitlök, spansk peppar, vinäger, saffran och salt i en mortel. Blanda med potatisen till en jämn smet och tillsätt oljan droppvis, späd med vatten. Smaka av med salt.

Helena Olin, marknads- och sortimentschef på Svegro