Exotiska smaker utmanar smaklökarna

Exotiska smaker utmanar smaklökarna

Svegro är åter pionjär inom området färska örter. Från tre av världens mest spännande hörn har de plockat hem lika många örter för att fresta svenskarnas smaklökar till nya höjder. Svensk ekologisk matinspiration med exotiskt kulturarv som förgyller såväl vardag som fest.

Nu lanserar Svegro tre ekologiska och exotiska örtnyheter för den matintresserade som söker förnyelse i köket; Lime Basilika, Kinesisk Gräslök och Epazote. Förpackningarna betonarörternas kulturarv och ursprung, och precis som övrigt sortiment är de av premiumkvalitet och märkta med KRAV.

Den mexikanska Epazoten har på senare tid smugit sig in i recepten hos några av Sveriges främsta kockar. Nu gör den premiär på bred front för den matintresserade och nyfikna allmänheten. Epazoten kallas även Citronmålla och har en säregen smak av mint och citron. Örten är Sydamerikas största med brett användningsområde som både kall och varm och är bland annat oumbärlig i bön- och äggrätter, salsor och röror.

Traditionell Basilika är svenskarnas favoritört och har nu förärats en touch av frisk lime. Lime Basilika är mycket användbar och passar såväl till kyckling som fisk och vegetariskt. Och den gör sig alldeles speciellt bra i asiatiska rätter.

Den Kinesiska gräslöken kallas också för vitlöksgräs tack vare sin milda vitlökssmak. Jämfört med vanlig gräslök så har den kinesiska gräslöken kortare och kraftigare strån. Den kan ersätta vitlök i de flesta rätter, såsom såser, tillbehör och kycklingrätter.

– Vår målsättning är att vara i framkant och vi drivs av att ständigt hitta nya spännande produkter med inspiration från hela världen. Nu utökar vi med unika smaker från Mexiko, Asien och Mellanöstern och erbjuder därmed vår målgrupp, den medvetna matälskaren, möjligheten att inspireras av de största mattrenderna just nu, säger Helena Olin, marknadschef på Svegro.

Ekologisk Lime Basilika, Ekologisk Kinesisk Gräslök och Ekologisk Epazote finns i välsorterade butiker från och med vecka 33 2015. Rekommenderat försäljningspris till konsument är ca 25 kr per kruka.

Helena Olin, Marknadschef på Svegro

Tacos med stekt ägg, Epazote, cocktailtomat och chile (2 st/ 1 portion)
2 tortillas
2 ägg
200 gram cocktailtomater, delade
2 vitlöksklyftor, skivade
1 grön chile serano, skivad
1 kruka Epazote, blad och stammar
salt
2 msk olja

Stek tomaterna med vitlök, chile och epazote i olja i några minuter. Smaka av med salt. Värm tortillan. Stek äggen och servera i tortillan med tomatblandningen.