Kristin Orrestig, VD Svegro AB och Carl Bredin, grundare av Nearbyfood

Svegro lanserar färgstarka och smakrika mikroörter

Svegro, Sveriges ledande producent av färska örter, startar egen odling av mikroörter och krasse. Svegro går därmed in i en ny kategori och utökar sortimentet med fler nya smakrika och färgstarka produkter som både är dekorativa och näringsrika. Satsningen ligger i linje med Svegros vision att skapa ett Sverige som är helt självförsörjande på färskt grönt – året om.

Svegro har tecknat avtal med Nearbyfood och entreprenören Carl Bredin. Nearbyfoods odling av mikroörter och krasse tas över av Svegro och flyttar in i växthusen på Färingsö utanför Stockholm.

- Mikroörter är smakrika och fullproppade med näringsämnen och vitaminer. De är dessutom vackra och ett dekorativt och näringsrikt tillskott på maträtter, säger Kristin Orrestig, VD för Svegro.

Idag importeras en stor andel mikroörter från Holland och säljs i första hand till restaurang och storkök. I och med Svegros satsning kommer lokalt odlade mikroörter att erbjudas inom dagligvaruhandeln och nå en bredare konsumentgrupp.

- Det här ligger i linje med vår strategi att hela tiden utveckla vår verksamhet. Vi går nu in i en ny och outvecklad kategori och blir en mer komplett leverantör av gröna smaker. Vi tar ett steg till i vår långsiktiga satsning att öka den svenska självförsörjningen av frukt och grönt, säger Kristin Orrestig.

Carl Bredin är grundare av Nearbyfood och känd från SVTs Draknästet. Carl går in i rollen som Key Account Manager på Svegro med fokus på att driva utveckling av mikroörtskategorin.

- Med Svegro i ryggen kommer mikroörter att nå ut bredare. Jag får samtidigt möjlighet att växa vidare med dem och får fler att sätta färg och smak på sin mat, säger Carl Bredin.

Mikroörterna odlas vertikalt med LED-belysning i Svegros växthus. Vertikalodling innebär att grödorna står i flera plan i en kontrollerad inomhusodling. Det är en snabb odling och de första mikroörterna från Svegro finns redan ute i butik.

För mer information, kontakta:

Kristin Orrestig, VD, Telefon: +46 70-272 52 52, E-post: kristin.orrestig@svegro.se

Svegro är Sveriges ledande producent av färska örter och sallat. Odlingen sker ekologiskt på Färingsö utanför Stockholm. Bolaget grundades år 1960 och fokus på hållbarhet och innovation har skapat långsiktig framgång. För mer information, besök www.svegro.se.

Om Nearbyfood
Nearbyfood grundades i Linköping år 2018 av entreprenören Carl Bredin. Bolaget har sedan starten odlat mikrogrönt och krasse till svenska marknaden. Odlingen sker inomhus helt utan bekämpningsmedel vilket ger en ren och högkvalitativ produkt. Odlingen är certifierade enligt Svenskt Sigill och ekologiskt jordbruk.

Det här är mikroörter

Mikroörter är stadiet efter groddning. Skotten som skördas har mycket färg och smak och blir fullproppade med näringsämnen och vitaminer då växten i detta stadie "samlar kraft" för att växa sig stor. Mikroörterna lyfter både smak och utgör fin dekoration på maträtter.

Tips på användning av mikroörter:
- Garnering och smakförhöjare till sallad, fisk och kött
- Toppa soppor eller lägg i wraps
- Tillsammans med majonnäs och pommes frites till ”dirty fries”
- I örtsåser, på smörgåsen eller i en smoothie