Svenskodlad salladsfavorit blir ekologisk

Enligt en ny undersökning från Svegro[1] är det svenskodlat (95 procent) och ekologiskt (84 procent) viktigt när man väljer sallat. Nu lanserar det svenska familjeföretaget Svegro den tredje[2] ekologiska sallaten i sitt sortiment, Ekologisk Plocksallat.

Plocksallat är Svegros populäraste sallatssort. Svegros Ekologiska Plocksallat har en mild smak och mjuk konsistens, vilket gör den perfekt att äta helt naturell eller med en lätt dressing. Den lämpar sig även bra på smörgåsar eller i en blandsallad med mer smakrika bladgrönsaker och färska örter.

Enligt Svegros undersökning används oftast ord som ”hållbart” och ”fräscht” för att beskriva kruksallat. Mer än hälften av svenskarna (51 procent) tycker att kruksallat är bäst när det kommer till fräschhet och enbart 17 procent föredrar färdigskuren sallat i påse[3].

– Den vegetariska trenden gör att vi äter mer grönt vilket i sin tur ställer krav på oss att leverera kvalitetssallat med god smak och fräschör. Därför är vi nu glada att kunna presentera ytterligare en ekologisk kruksallat i vårt sortiment. Vi arbetar ständigt med att utveckla ekologiska produkter som odlas på Thorslunda växthus utanför Ekerö, säger Helena Olin, marknadschef på Svegro.

Ekologisk plocksallat finns i butiker från v. 48 och har ett rekommenderat försäljningspris på ca 25 kr.

Skötseltips för sallat

• För bäst hållbarhet bör sallaten förvaras i kylskåpet. Ställ gärna ner den i ett glas med vatten och fyll på vart efter sallaten dricker.
  • Skulle din sallat börja sloka har den förmodligen för lite vatten och har börjat torka ut. Vattna och skölj den i kallt vatten så piggnar den till.
  • Lägg gärna sallaten ett par minuter i iskallt vatten före användning. Var noga med att slunga eller torka din sallat så att dressingen fäster ordentligt.

Potatis- och bönsallad med salviastekt halloumi och chilisalsa
Sallad:
1/2 kg Smått & Gott potatis, kokad och delad
Ekologisk Plocksallat, skuren
1/2 kg zucchini, riven
200 g Vita stora bönor
1 kruka dill, skuren
1 kruka gräslök, fint skuren

Salsadressing:
2 msk rödvinsvinäger
1 msk spiskummin
1 msk chilipulver
Havssalt
Nymald svartpeppar

200 g halloumi, skuren i skivor
1 kruka salvia, plockad
100 g kalamataoliver

Placera salvia på båda sidor av halloumiskivorna och stek i teflonpanna i lite olivolja på bägge sidorna tills de börjat få en gyllene färg. Blanda dressingen i en skål, tillsätt alla ingredienser till salladen och blanda så att allt är täckt av dressingen. Sprid ut den salviastekta halloumin på salladen och servera.

För fler recept och inspiration, besök gärna Svegros webbplats Svegro.se eller Instagram @svegrosverige.

[1] En internetpanel bestående av totalt 1020 intervjuer genomfördes av YouGov på uppdrag av Svegro mellan 2-5 oktober 2015 bland kvinnor och män i åldern 18-74 år. Undersökningen är representativ vad gäller kön, ålder och region.

[2] Tidigare i år lanserades Ekologisk Röd & Grön Sallat och Ekologisk Kaskadsallat.

[3] 32 procent tycker att de två alternativen (kruksallat och färdigskuren i påse) är likvärdiga när det kommer till fräschhet.