Sveriges mest älskade ört får en limesmakande utökning

Sveriges mest älskade ört får en limesmakande utökning

Basilikan toppar listan över de örter som säljs mest i Sverige. Svegro, marknadsledande inom färska örter, utökar nu den omtyckta örtfamiljen med en limesmakande basilika i kruka som både sprider doft och är vacker att ha framme i köket. Örten har en subtil smak av lime som gifter sig väl med rätter från det asiatiska och mexikanska köket och i desserter. Likt alla sallater och örter i Svegros sortiment är limebasilikan ekologiskt odlad på Färingsö utanför Stockholm.

- Vi på Svegro utvecklar ständigt vårt sortiment så att det matchar rådande matlagningstrender och det är inte utan anledning som vi väljer att utöka basilikafamiljen med en limesmakande variant. Asiatiska smakinfluenser är fortsatt populära och har ofta lime som en nyckelingrediens. Basilika har sedan länge varit en älskad och populär ört att både ha framme och att laga mat med i svenska hem, säger Helena Olin, marknads- och sortimentschef på Svegro.

Limebasilikan ingår i Svegros smakkkoncept "Exotiska örter", tillsammans med örterna Epazote och Kinesisk gräslök.

*Magenta konsumentundersökning, 600 konsumenter, 2016

Sveriges mest sålda örter:

1. Basilika
  2. Dill
  3. Persilja
  4. Koriander
  5. Timjan

Recept på gräddglass med olivolja, Trädgårdskrasse och Limebasilika
4 portioner, ca ½ liter

4 äggulor
150 g socker
2 ½ dl mjölk, 3 %
2 ½ dl vispgrädde

Till servering:
1-2 dl olivolja, kallpressad
½ kruka Trädgårdskrasse
½ kruka Timjan
½ kruka Limebasilika
½ kruka Citronmeliss

Vispa äggulor och socker i en bunke tills sockret löst sig och smeten är luftig och krämig. Häll över äggsmeten i en kastrull. Värm upp mjölken med grädden i en annan kastrull tills den sjuder. Vispa ner den varma gräddmjölken i en tunn stråle i äggsmeten. Fortsätt att röra smeten på svag värme tills den tjocknar. Låt svalna ordentligt. Kör smeten i en glassmaskin ca 20 min. Lägg eventuellt glassen i en burk med lock och frys in ca 1 tim för att få en hårdare konsistens. Lägg upp glassen, ringla över oljan och servera med trädgårdskrassen och örterna.

Svegro, familjeföretaget på Svartsjö, odlar och marknadsför närodlade kvalitetsgrönsaker som färska örter, sallater och potatis för att året runt erbjuda svenska konsumenter smakrika matupplevelser.

All produktion sker med höga krav på livsmedelssäkerhet, miljöhänsyn och regelbundna kvalitetskontroller. Företaget utvecklar ständigt nya produkter, innovativa förpackningar och nya spännande recept.

www.svegro.se