Tre svenskodlade potatissorter inför höstens alla mattillfällen

Potatisen är en av svenskarnas mest uppskattade primörer i allt från vardagens maträtter till den finaste festmåltiden. Nu lanserar det svenska familjeföretaget Svegro tre smakrika potatisar inför höstens matlagning; Andean Sunside, King Edward och Ekologisk Ugnsrosta.

Potatisar är liksom fina viner mångfacetterade i både smak, konsistens och utseende. Svegros senaste tillskott inom potatissortimentet är alla svenskodlade produkter av premiumkvalitet och är smakrika komplement till höstens maträtter.

En ny uppstickare i delikatesssortimentet är Andean Sunside med sitt ursprung i de peruanska Anderna. Andean Sunside har en rundoval form med gult skal, vackert gul/orange kött (innehåller mycket karotin) med en något mjölig konsistens. Potatisen är lätt smörig med inslag av jordnöt, kastanj och jordärtskocka. Andean Sunside har en kort koktid på 10-15 minuter och passar perfekt som mos, nykokt, klyftor eller pressad.

Med sitt engelska ursprung har King Edward snabbt blivit svenskarnas absoluta favorit. King Edward har en rundoval form med ljust skal, röda fläckar ett gulvitt kött med en mjölig konsistens. Smaken påminner om smörig kastanj, mandel och valnöt. King Edward passar till i stort sett allt och är en av de mest användbara matpotatisarna.

För svenskar som tycker om ekologiska alternativ och att tillaga potatis i ugn finns nu Ekologisk Ugnsrosta. I den återvinningsbara pappersförpackningen finns jämnstora, utvalda potatisar som är perfekta att ugnsrosta hela, delade eller tillsammans med andra rotfrukter.

– Förpackad potatis är ett segment som fortsätter att öka och vi har enligt vår senaste undersökning [1] sett att svenskodlat (94 procent) är viktigt när svenskar väljer förpackad potatis. Detta är en efterfrågan som vi fortsätter att tillgodose med våra nya primörer, säger Helena Olin, marknadschef på Svegro.

• Andean Sunside potatis i 1 kg påse finns i butiker från v. 45 och har ett rekommenderat försäljningspris på ca 32 kr.
  • King Edward potatis i 900 g finns i butiker från v. 45 och har ett rekommenderat försäljningspris på ca 25 kr.
  • Ekologisk Ugnsrosta potatis i 2 kg påse finns i butiker från v. 47 och har ett rekommenderat försäljningspris på ca 45 kr.

Svegro lanserar även en potatisguide med information om olika potatissorters smak, utseende och användningsområden tillsammans med tips på hur man anordnar en egen potatisprovning.

Varm laxsallad med kokt Andean Sunside, Epazote och dragonkeso (4 port)
600 g potatis, Andean Sunside
600 g laxfilé, skuren i bitar
Smör till stekning
1 kruka Epazote
½ tsk salt
2 krm svartpeppar
2 morötter, tunt skivade
1 kruka Kaskadsallat, plockad
250 g cocktailtomater, delade

Dragonkeso:
250 g keso
2 msk Dragon, plockad och finskuren
1 kruka Gräslök, finskuren
1 krm salt
2 krm nymald svartpeppar

Börja med att blanda alla ingredienser till dragonkeson. Ställ i kyl under tiden resten görs. Koka potatisen i lättsaltat vatten. Häll av potatisen och låt den ånga av. Stek laxen runt om i smör i en stekpanna tills den är genomstekt och fått fin färg. Lägg i epazoten mot slutet av stekningen. Krydda laxen med salt och peppar. Dela potatisen i mindre bitar med hjälp av en gaffel. Lägg upp alla ingredienser i skålar och servera med dragonkeso.

[1] En internetpanel bestående av totalt 1020 intervjuer genomfördes av YouGov på uppdrag av Svegro mellan 2-5 oktober 2015 bland kvinnor och män i åldern 18-74 år. Undersökningen är representativ vad gäller kön, ålder och region.