Svegros nyhet ekologisk Röd Ängssyra

Vilda smaker flyttar in i köket året runt

Nu lanseras Svegro Ekologiska Vilda Smaker, en ny produktserie med spännande och smakrika örtväxter som hämtar inspiration från växter i naturen. Som en del av konceptet välkomnas dessutom nyheten Röd Ängssyra, en smaksättare som kännetecknas av sin milda, syrliga smak och passar utmärkt i allt från sallader till såser.

Naturen erbjuder mängder med intressanta växter som inte vanligtvis förknippas med matlagning. Många klassiska ”ogräs” är riktigt goda, nyttiga, smakrika och roliga inslag i köket. Genom att låta det vilda ta plats i köket kan man få tillgång till en helt ny smakvärld, med inspiration från naturens egna skafferi.

- Intresset att använda vildväxande växter i matlagning har ökat starkt den senast tiden – både för sin smak och nyttighet. Till exempel Citronmålla och alla andra mållor hör till samma växtfamilj som quinoa och spenat och är fantastiska grönsaker. Även den röda ängssyran, även kallad Nordens citron, som växer fritt i hela landet på torra ängsbackar är omtyckt av svenska matentusiaster och kommer nu finnas året runt, säger Helena Olin, chef för marknad och sortiment på Svegro.

Alla fyra örterna i Svegro Ekologiska Vilda Smaker-familjen odlas ekologiskt i Svegros växthus på Färingsö enligt KRAV:s regler. De märks också med Från Sverige som garanterar att all produktion och packning har skett i Sverige och uppfyller kvalitetskraven.

Den nya kategorin Svegro Ekologiska Vilda Smaker består av fyra olika örter, varav den Röda Ängssyran är helt ny för lanseringen:

• Röd Ängssyra (nyhet) – Den röda ängssyran har vackra, färgstarka bladnerver och en mild, syrlig smak som passar extra bra färsk i sallader, såser, till fisk och som dekoration. Perfekt också till juicer, smoothies och t o m sorbet. Ängssyran växer vilt i hela Sverige.
  • Citronmålla – Citronmållan är det svenska namnet på Mexikos största ört Epazote. Den har en unik smak och doft med inslag av citron och mint. Bladen är smala och sågtandade och fungerar utmärkt i såväl varma som kalla rätter framför allt till bönor, ägg, tomat och potatis. Många sorters mållor, som är samma familj som både spenat och quinoa, växer vilt i Sverige.
  • Vitlöksgräs – Vitlöksgräs, eller kinesisk gräslök, har kraftiga ihärdiga strån som både doftar och smakar vitlök. Vitlöksgräset är en perfekt ersättare till den mer kända Ramslöken och tillsätts med fördel mot slutet av matlagningen. Den passar extra bra som smaksättare i fisk- och skaldjursrätter, soppor, sallader, äggrätter och dressingar.
  • Krasse – Vår krasse har små och dekorativt runda blad med en pepprig milda smak som gör den till en perfekt smaksättare i sallader, såser och juicer. Olika sorters krasse hittar man vid bäckar och skogar runt om i Sverige.

Svegro Vilda Smaker finns i butik från och med vecka 36, 2017. Rekommenderat försäljningspris är ca 25 kr per kruka.

Svegro ägs och drivs av Familjen Norman sedan 1960 på Färingsö, utanför Stockholm. Vi odlar ekologiska färska örter och sallat i kruka, samt packar kvalitetsgrönsaker och potatis året om. Som ledande inom kategorierna driver Svegro ett aktivt arbete med att ständigt utveckla nya produkter för att sprida inspiration och kunskap till alla som har ett passionerat matintresse.

www.svegro.se