Drömmen är landslaget i agility

Drömmen är landslaget i agility

Kalle Karlsson är en av Sveland Djurförsäkringars säljare. Med ett gediget hundintresse och ett flertal placeringar inom agility är han väl insatt i hundvärlden. Drömmen är att ta sig hela vägen upp till landslaget.

Det var 2014 som han sökte sig till Sveland Djurförsäkringar och det var just kopplingen till djur som lockade. Han började i receptionen och har sedan dess arbetat på flera olika avdelningar innan han hamnade på säljavdelningen där han jobbar idag. På sin fritid ägnar han sig åt att träna, tävla och utbilda andra i agility.

Det blir många tävlingsdagar varje år för Kalle. Den senaste agilitysäsongen tävlade han uppemot 50 dagar med två av sina tre hundar. Kalles främsta agilitykompis är borderterriern Septimus som tävlar på högsta nivå i agility. Septimus har en lång meritlista inom agility och har utmärkelsen champion i hopp och agility.

- Inför nästa tävlingssäsong är målet att jag och Septimus ska tävla vårt tredje SM. Det skulle även vara min högsta dröm att få komma med i landslaget för att representera Sverige 2018. Jag tävlar även med min border collie Yas som är två år gammal. Hon är än så länge i startgroparna av sin agilitykarriär men känns väldigt lovande.

Alla hundraser kan tävla

Högsäsongen för agility pågår från april till oktober. Agilityhundarna tävlar i fem olika storleksklasser – x-small, small, medium, large och x-large. Det finns både en hoppklass och en agilityklass. Hoppklassen är utan balans- och klätterhinder medan agilityklassen innehåller samtliga. Kalle tycker att agility är en rolig och fartfylld sport som passar många människor och hundar.

- Jag tycker det är en bra sport då människor i alla åldrar kan utöva agility. Det finns inte heller något krav för att man måste tävla i agility utan det passar även de som bara vill aktivera sin hund på ett roligt och stimulerande sätt. Sporten lämpar sig även för alla hundraser, såväl renrasiga som blandrashundar. Alla hundar har också samma förutsättningar då man tävlar i olika storleksklasser beroende på hundens mankhöjd.

Sporten går ut på att springa en hinderbana så snabbt och felfritt som möjligt och ofta handlar det om korta intervaller på cirka 30 sekunder. Tunnlar, gungbräda, däck och balansbom är bara några av de hinder som hunden ska ta sig förbi i en tävling. Agility ställer därför krav på att hunden har kontroll över hela sin kropp och samtidigt är lyhörd, samarbetsvillig och snabb. Det är även viktigt att hunden är sund och vältränad så att den inte belastas mer än nödvändigt av att hoppa upp och ner från hinder.

- För att hålla mina hundar i bra form brukar jag låta mina hundar springa mycket fritt. De får bland annat gå i högt gräs och över stockar i skogen som samtidigt bidrar till att de övar på motoriken. Utöver det utför jag balansbollsträning, simning, massage och träning i backar för att stärka hundens rygg och kropp.

Träna agility med hunden

Agility är en krävande sport för hunden och det är därför viktigt att anpassa träningen efter hundens förutsättningar och ålder. Det finns ingen övre åldersgräns för att träna eller tävla i agility. Har man en äldre hund som är frisk och tycker det är roligt kan man anpassa träningen genom att bygga en kortare hinderbana eller låta hunden hoppa över lägre hinder.

Hunden ska vara minst ett år gammal och fullvuxen innan man kan börja träna mer intensivt. Det finns även regler för att hunden ska vara minst 18 månader gammal för att få tävla. Har man en valp kan man ändå förbereda den inför agility genom att träna på koncentration och passivitet.

- Ett bra sätt att förbereda valpen är att lära den roliga tricks och öva kroppskontroll på olika underlag. Oavsett ålder är det viktigt att se det som en lek i grund och botten. Bland det viktigaste i min träning är att ha en positiv inlärning genom att alltid erbjuda belöningar som leder till det beteende jag är ute efter. I den mån jag kan försöker jag även tillrättavisa felbeteenden så lite som möjligt. När hunden istället ger mig det beteende jag är ute efter så belönar jag det med till exempel olika leksaker, godis eller muntligt beröm.

Om man vill prova på agility kan man anmäla sig till en nybörjarkurs för att lära sig det grundläggande. För den som vill börja testa själv hemma finns det enklare tunnlar och hopphinder att köpa till ett billigt pris eller bygga själv. En övning man kan göra tillsammans med hunden är enkla cirkelövningar så att hunden blir uppmärksam och följsam.

Kalles råd för att börja träna agility

• Se till att hunden är sund och vältränad
  • Ha tålamod och ha kul
  • Jobba med positiv inlärning