Låt din vän resa säkert!

Så gör du bilfärden tryggare för hunden

Det är en självklarhet att vi spänner fast oss själva när vi ska åka iväg med bilen. Många ser även till att hunden sitter tryggt i bilen, men långt ifrån alla hundägare. När du ska ta med din hund på en resa eller bara en kort vända till mataffären, är det viktigt att hunden får en trygg och behaglig bilfärd.

Statistik visar tråkigt nog att många trafikolyckor sker där hundar är inblandade. Genom att höja säkerheten inne i bilen för din fyrbenta kamrat, minskar risken att hunden far illa eller utsätts för onödigt lidande under resan.

Undvik att ha hunden lös i bilen

Lösa föremål ökar snabbt vikt i hög hastighet. Exempelvis kan en chihuahua som vanligtvis väger runt två kilo, väga drygt 80 kilo vid en krock i 50 km/h. Det är viktigt att hunden sitter säkert i bilen, antingen i en särskild transportbur eller fastspänd med ett säkerhetsbälte anpassat för hundar. Om föraren behöver göra en inbromsning eller en kraftig sväng och hunden är lös i bilen, riskerar föraren att snabbt tappa kontrollen eller få hunden i nacken.

Transportbur

En transportbur gör bilfärden säkrare både för hunden och för bilföraren. Vid en trafikolycka eller en kraftig inbromsning hindrar buren att hunden kastas fram och tillbaka. Om hunden däremot är lös med endast ett galler baktill i bilen, riskerar hunden att flyga ut genom sidorutorna. Det finns godkända krocksäkra burar som är bra att ha hunden i. Krocksäkra burar i bagaget minskar risken för att hunden kläms fast vid eventuell olycka.

Säkerhetsbälte

Det går också bra att använda ett säkerhetsbälte till hunden i bilen. Ett säkerhetsbälte i baksätet gör att hunden sitter säkert vid inbromsning eller krock. Tänk på att det är viktigt att det finns gott om utrymme mellan hunden och sätet framför. Detta för att förhindra att hunden flyger in i bilsätet innan säkerhetsbältet sätter stopp.

Tänk på

• Ett förstahjälpen-apotek är bra att ha i bilen för lindriga skador
  • Se upp för lösa föremål i bilen som kan skada djuret
  • Bind aldrig fast hunden inne i bilen, då riskerar hunden att hänga sig själv om den försöker hoppa mellan fram- och baksätet eller vid en olycka

Förbättring i våra hundförsäkringar

Vi är glada över att kunna erbjuda en rad förbättringar i våra hundförsäkringar under 2016. Om din hund skadas i en trafikolycka under bilfärd behöver du inte betala den fasta självrisken om hunden behöver uppsöka veterinär. Detta gäller om hunden vid olyckan färdats på ett säkert sätt i bilbur, bakom lastgaller eller haft bilbälte avsett för hund.

Läs om fler föreskrifter och regler på Jordbruksverket.se.