Sanna importerade valpen Me'gas

Sanna importerade valpen Me'gas

Sanna Lindqvist är en av våra bloggare på Sveland Djurförsäkringar. På bloggen delar Sanna med sig om livet med malinoisen Me’gas som hon hämtat hem från Frankrike. Här är hennes historia och tips på hur man importerar en hund till Sverige.

Som barn var det bara hästar som gällde för Sanna men med tiden fick hundarna en allt större plats i hennes liv. Det var när hon introducerades till mondioring, en sport som inkluderar delar som lydnad, hopp och skyddsarbete med figuranter, som intresset för både sporten och hundar växte.

Förutom att importera den nuvarande valpen Me’gas 2016, hämtade hon hem sin förra hund Laban från Frankrike. Hon valde att importera sina hundar från utlandet när hon inte hittade en hund med de egenskaper hon var ute efter i Sverige. Efter att ha surfat runt på nätet fastnade hon för de franska hundarna på grund av dess snabbhet.

Vid årsskiftet 2016 införde Jordbruksverket nya regler för införsel av sällskapsdjur. Om man ska köpa en hund från ett annat EU-land är det viktigt att man uppfyller Jordbruksverkets lagar och regler. Reglerna kan skilja sig åt beroende på vilket land man importerar djuret ifrån.

Tragisk tågolycka

Sanna hämtade hem Laban som valp 2009. När Laban blev lite äldre började hon tävla med honom i mondioring. De åkte bland annat till Vendenheim i Frankrike för att tävla i VM. Efter några år inom sporten skulle Sanna och Laban flyttas upp till klass tre. Vid samma tillfälle var de med i en tågolycka. Tåget kolliderade in i deras bil och Laban avled direkt. Sanna fördes till sjukhus där hon fick tillbringa över två månader. Trots sorgen efter Laban så bestämde hon sig för att inte låta olyckan påverka hennes kärlek till hundar och sporten.

- Även fast jag fortfarande låg på sjukhuset så började jag kontakta olika franska uppfödare i jakten på en ny malinois. Samma uppfödare som jag köpt Laban ifrån berättade att han hade en kull planerad med Labans mamma. Eftersom jag kände uppfödaren sedan tidigare så vågade jag boka en valp redan innan födseln. Annars rekommenderar jag att man åker och tittar på valpens hemmiljö innan man köper den för att säkerställa att valpen och dess föräldrar är helt friska och har rätt mentala egenskaper. Här är även ett bra tillfälle att skapa en relation och ställa frågor till uppfödaren.

Efter att Sanna åkt till Frankrike var valet enkelt. Valpen Me’gas skulle följa med henne tillbaka till Sverige. Innan hon betalade för Me’gas såg hon till att få ID-handlingar och veterinärbesiktningsintyg från uppfödaren.

Regler inom import då och nu

Tidigare regler för import

När Sanna importerade sin första hund 2009 skulle hunden, precis som i dag, ID-märkas, ha ett EU-pass för sällskapsdjur samt anmälas till Tullverket.

- Det var mindre regler att hålla reda på när jag importerade Laban. Då behövde han vara fyra till sex veckor för att jag skulle kunna söka införseltillstånd hos Jordbruksverket. Utöver det behövde Laban till exempel inte vara rabiesvaccinerad och jag kunde ta med honom hem redan när han var yngre än 12 veckor gammal.

Nya regler för import

Jordbruksverket införde nya regler i januari 2016 för att sätta stopp för möjligheten av kommersiell införsel av valpar med syfte att sälja dem vidare. När Sanna importerade Me’gas hade de nya reglerna fastställts och för att få lov att hämta hem honom krävdes det bland annat att han skulle ha en giltig vaccination mot rabies. Detta för att Jordbruksverket vill minska smittorisken från EU-länder där fall av rabies förekommer på sällskapsdjur. Vaccinationen kan ske vid tidigast 12 veckors ålder och efter det ska hunden vänta i tre veckor. Det betyder att hunden behöver stanna kvar i födelselandet i nästan två månader längre än när man köper valp inom Sverige.

- Eftersom man inte tillåts hämta valpen förrän den är 15 veckor tycker jag att man förlorar mycket av den första tiden i valpens liv. Den tiden är viktig för att skapa en relation till valpen men även för social- och miljöträning. Det är därför bra om man har en uppfödare som är beredd att ta hand om den biten och att man är villig att betala uppfödaren en extra summa för det. Ett annat alternativ är att åka dit när valpen är 8 till 12 veckor gammal och vara där tills den är färdigvaccinerad.

Importera eller köpa i Sverige?

Många gånger är valppriset inte lika högt som i Sverige men ofta tillkommer kostnader i form av vaccinationer, pass, resekostnader och övernattningar.

- Jag tror inte det blir billigare i slutändan. Jag var på plats i Frankrike i sju veckor och förutom resan och kostnader för hunden så kostade det även att bo och leva där.I Belgien och Frankrike har även många uppfödare hundarna på en hundgård. Om du vill att din hund ska bo på pensionat så får du vara beredd på att betala mer.

Sannas tips:

• Tänk med både hjärta och hjärna när du väljer hund.
  • Var noga med att beskriva de egenskaper du vill ha hos hunden.
  • Besök uppfödaren, valpen och valpens föräldrar innan du köper den.
  • Överväg om du kan vara på plats med valpen tills den är färdig att importera.
  • Kontakta ditt försäkringsbolag i god tid innan du hämtar valpen.

Försäkringstips!

I samband med valpköpet kan du teckna hundförsäkringen Sveland Hund Favorit som ger skydd för dolda fel samt led- och skelettsjukdomar om valpen försäkras innan fyra månaders ålder.

Tänk på att valpen måste veterinärbesiktigas i Sverige inom 14 dagar från ankomstdagen, även om det tidigare gjorts i ursprungslandet. När försäkringen börjar gälla beror på vilket land valpen importeras från.

Kontakta oss på Sveland innan valpköpet så hjälper vi dig!

Sannas blogg hittar du här: Svelandbloggen