En utmanande aktiveringsleksak eller en kurs i exempelvis nosework står på hundens önskelista i år.

Våra bästa julklappstips till hunden!

Många vill ge även hunden julklappar på julafton. Leksaker och godsaker är populära, men vissa leksaker är bättre än andra och en del ben riskerar att orsaka hunden lidande. Vi ger våra bästa julklappstips till familjens bästa vän!

På julafton är många upptagna av julmat, paketöppning och Kalle Anka, så för att även hunden ska få en trevlig jul fokuserar årets julklappstips på aktivering och skoj.

• Ta en julpromenad hela familjen och låt hunden busa i snön (för visst får vi en vit jul?!)
  • Göm små paket med hundgodis i huset, så får hunden nosa reda på sina klappar medan familjen äter julmaten
  • Under granen föreslår vi en rolig och utmanade aktiveringsleksak; både mental träning och gottis för vovven
  • Varför ska det bara vara fest på julafton? Ge dig och din hund en julklapp som varar längre som en kurs i exempelvis rallylydnad, agility eller nosework!

Julklappar att undvika

En mindre bra julklapp är märgben då de är så hårda att det kan gå av flisor från hundens tänder. Hundars emalj är mindre än hälften så tjock som människans och även en liten flisa kan blotta pulpan och orsaka stor smärta och inflammation, någon som man som hundägare lätt missar. Det händer även att benen fastnar runt hundens underkäke så att man måste såga bort benet.

En vanlig tennisboll är en annan julklapp som kan skada hundarnas tänder. Grus och sand som fastnar på bollen blir som en sliptrissa och sliter ner tänderna.

- En bättre julklapp är bollar gjorda av gummi, tänk på att dessa bör vara tillräckligt stora eller sitta fast i ett rep. Det händer att bollen fastnar i hundens hals och om ytan är slät kan den vara väldigt svår att få loss, berättar Ursula Lige-Berglund, skadechef på Sveland Djurförsäkringar.