Svemins vd Maria Sunér (th) berättar om gruvnäringens roll i den gröna omställningen för energi- och näringsminister Ebba Busch (tv) och hennes europeiska kollegor.  Foto: Svemin.
Svemins vd Maria Sunér (th) berättar om gruvnäringens roll i den gröna omställningen för energi- och näringsminister Ebba Busch (tv) och hennes europeiska kollegor. Foto: Svemin.

Gruvnäringen på plats när EU:s ministrar för konkurrenskraft träffas i Sverige

Från klimatneutral gruvdrift till fossilfritt stål, från fossilfritt stål till anläggningsmaskiner och eldrivna tunga lastbilar. Från koppar och grafit till batterier. Några av de viktigaste gröna värdekedjorna i Sverige är representerade denna vecka när EU:s ministrar med ansvar för konkurrenskraft träffas i Stockholm. Svemin är på plats tillsammans med flera medlemsföretag.

Svenska företag ligger i framkant när det gäller innovativ och grön teknik och den gröna omställningen är en affärsmöjlighet för ökad självförsörjning, klimatfördelar och tillväxt. Det svenska industriklustret är väl förberett för att möta den ökade efterfrågan på metaller och mineraler på ett ansvarsfullt och hållbart sätt.

Företagen som är representerade på utställningen på Scandinavian Xpo är några av de viktigaste aktörerna som bidrar till EU:s ambition att bli klimatneutral år 2050.
–Vi vill visa på värdekedjorna för en grön omställning – hur Sverige kan bidra men också hur Europa kan öka sin självförsörjningsgrad av råmaterial. Vi vill lyfta fram Sveriges roll som möjliggörare för EU att lyckas. Med den här utställningen vill vi på ett pedagogiskt sätt tydliggöra den gröna omställningen som börjar i gruvan, säger Maria Sunér, vd på Svemin.

Världen står inför en övergång från fossilbaserade energilösningar till nya fossiloberoende och ofta mineral- eller metallbaserade lösningar. För att nå målet om nettonollutsläpp globalt behövs sex gånger mer metaller och mineraler än idag – och många gånger mer för vissa specifika energikritiska metaller, enligt IEA, Internationella Energiorganisationen.
– Vi i gruvindustrin kommer därmed att spela en viktig roll i att leverera de råvaror som behövs för EU:s “twin transition”, genom att lägga grunden för gröna värdekedjor till nytta för många, säger hon.

Samtidigt har den nya geopolitiska situationen i Europa satt sökarljuset på unionens beroende av råvaror. I mars planerar EU kommissionen att presentera ett lagpaket, Critical Raw Materials Act. Det kommer få stor betydelse för branschen.
– Nu är snabbhet och beslutsamhet avgörande. EU visade förmågan under Covid; vaccinproduktionen och samordningen var imponerande. Nu behöver vi samma inställning när det gäller att skapa en agenda för grön konkurrenskraft och upprätthålla motståndskraftiga värdekedjor här i Europa, säger Maria Sunér.

Utställningen Value Chains for the Twin Transition:

Företagen som är representerade på utställningen på Scandinavian Xpo är exempel på några av de viktigaste aktörerna som bidrar till EU:s ambition att bli klimatneutral år 2050.

>> Fossilfri järnmalm och sällsynta jordartsmetaller.

LKAB - gruvföretag med säte i Norrbotten, verksamt sedan 1890. Producerar järnmalm med fossilfri teknik, men även produktion av sällsynta jordartsmetaller som behövs i t.ex, vindkraftverk.

>> Fossilfritt stål

SSAB - Nordisk och amerikansk ståltillverkare som byter produktion till fossilfria processer för stål, genom att ersätta det befintliga masugnssystemet med ny teknik för minivalsverk.

>> Metallåtervinning och basmetaller som koppar och zink

Boliden - ett högteknologiskt metallföretag med egna gruvor och smältverk. Produktion av basmetaller och ädelmetaller samt återvinning av metall som alla kommer att behövas i den gröna omställningen.

>> Batteriproduktion

Talga är ett företag som tillverkar batterianoder och avancerade material med säte i norra Sverige och som påskyndar den globala övergången till hållbar tillväxt.

>> Elektrisk gruvutrustning

Epiroc är en viktig del av ett hållbart samhälle och en global produktivitetspartner för gruvdrift och infrastrukturkunder. Epiroc utvecklar och tillhandahåller innovativ och säker utrustning, till exempel borriggar, bergsbrytnings- och byggutrustning samt verktyg för tillämpningar på och under jord.

>> Elektriska fordon

Volvo AB. Volvokoncernen är en av världens ledande tillverkare av lastbilar, bussar, bygg- och anläggningsmaskiner och utrustning och marin- och industrimotorer. Volvo är världens första lastbilstillverkare som införde fossilfritt stål i sina lastbilar.

Läs mer - Informellt ministermöte, 6 - 8 februari 2023

Informellt möte med konkurrenskrafts­ministrarna (svenska ordförandeskapets officiella sida)

Svemin, branschorganisationen för gruvor, mineral- och metallproducenter i Sverige, representerar ca 50 företag med 15 000 anställda inom mineralproduktion, prospektering och teknik. Svemin behandlar dina personuppgifter i enlighet med GDPR. Här kan du läsa mer om vår behandling och dina rättigheter: Svemins Integritetspolicy

Sandra Lindström