Sju av tio stockholmare är mycket eller ganska miljöintreserade, men vad som egentligen krävs för att samhället ska ställa om finns det stora kunskapsluckor kring - särskilt i Stockholm.

Hej stockholmare! Låt oss prata klimat, livskvalitet - och metaller

Sju av tio stockholmare uppger i Stockholms stads senaste miljöenkät att de är mycket eller ganska miljöintresserade. Men att metaller och mineral är helt avgörande för vår livskvalitet och inte minst våra hållbara liv är inte lika etablerat hos allmänheten. Därför har kampanjen Den Svenska Gruvan sett dagens ljus – en gemensam röst från gruvnäringen till allmänheten.

Moderna och hållbara liv är en ekvation som inte går ihop utan att vi tillför mer metaller och mineral. Nyligen visade en rapport från Internationella Energimyndigheten att ska vi nå netto-noll påverkan till 2050 så ökar behoven av vissa metaller och mineral med hela sex gånger. En elbil behöver till exempel cirka fyra gånger så mycket koppar som en fossil bil, säger Klas Nilsson som är kommunikationsdirektör på Boliden och ordförande i styrgruppen för Den Svenska Gruvan.

Under våra fötter, i vår berggrund, finns helt avgörande tillgångar för att samhället ska fungera och för de kliv som måste tas. Men uppfattningen om hur centrala de faktiskt är, både för det moderna livet här och nu och för klimatomställningen, är vag. Och det finns en ambivalens till huruvida gruvnäringen verkligen behöver utvecklas mer här i Sverige. Inte minst bland stockholmare, särskilt i yngre grupper. Det visar flera opinionsundersökningar som branschen låtit göra.

Nu påminns stockholmarna därför om hur mycket metaller som finns i deras liv och att det också handlar om det hållbara livet.

Klimatomställningen betyder otvetydigt att vi måste fortsätta investera i både nya och befintliga gruvor. Men här finns det helt klart en kunskapslucka hos många. Med vår kommunikation vill vi skapa en förståelse hos allmänheten så att fler ser sambanden mellan hålet i marken och vindkraftverken på åkern, säger Emma Härdmark, kommunikationschef på branschorganisationen Svemin.
     I Sverige har vi en gruvbransch i absolut framkant med enormt höga ambitioner och ett unikt samarbete mellan utvinningsföretag, utrustningstillverkare och akademi. Att det kan fortsätta och ges möjligheter att utvecklas vinner såväl Sverige som världen på.

Den Svenska Gruvan

Kampanjen Den Svenska Gruvan är gruvnäringens gemensamma röst till allmänheten. Initiativet finansieras av: Boliden, LKAB, Zinkgruvan Mining, ABB, Epiroc och Sandvik. Kampanjen fokuserar på de områden där kunskapsluckorna är som störst enligt opinionsmätningarna, det vill säga i Göteborg, Stockholm och Skåne. Till det adderas annonsering på en rad orter över hela landet där näringen är verksam. På kampanjwebben finns allt den nyfikne behöver för att fördjupa sig. Svemin, gruvnäringens branschorganisation, samordnar och driver arbetet.

Emma Härdmark, kommunikationschef Svemin
    0703-466048, emma.hardmark@svemin.se

Svemin, branschorganisationen för gruvor, mineral- och metallproducenter i Sverige, representerar ca 50 företag med 13 000 anställda inom mineralproduktion, prospektering och teknik. Svemin behandlar dina personuppgifter i enlighet med GDPR. Här kan du läsa mer om vår behandling och dina rättigheter: Svemins Integritetspolicy

Relaterat innehåll