Det riskerar bli ett allvarligt läge, säger Per Ahl, vd Svemin, efter onsdagens beslut från Bergsstaten.

Myndighetsbeslut ökar osäkerhet - försvårar för nya gruvor

Natura 2000-prövning ska göras i ett tidigare skede i tillståndsprocessen – redan innan företagen vet hur verksamheten ska utformas. Det är resultatet av Bergsstatens beslut på onsdagen.
Det här är inte bara ett slag mot våra svenska gruvbolag utan gör det också direkt svårare att möta EU:s krav på att utveckla den europeiska mineralnäringen, säger Per Ahl, vd Svemin.

Det är ärendet om Bolidens kopparfyndighet i Laver i Älvsbyns Kommun som nu kan innebära en ny, försvårande, standard för den svenska gruvnäringen. Bergsstaten avslog på onsdagen bolagets ansökan om bearbetningskoncession med motiveringen att ett Natura 2000-tillstånd krävs innan koncession eventuellt kan meddelas. Beslutet kommer att försvåra prövningsprocessen.
– Det är inte bra att Bergsstaten anser att Natura 2000-tillstånd, i förekommande fall, är en förutsättning för att meddela bearbetningskoncession, säger Kerstin Brinnen, branschjurist på Svemin.

Hon delar inte Bergsstatens juridiska bedömning utan menar att Natura 2000-tillstånd inte behöver vara en förutsättning för att meddela bearbetningskoncession.
– Gruvverksamheten får ändå inte påbörjas innan det finns ett tillstånd enligt miljöbalken för att bedriva verksamheten. Natura 2000-prövningen passar bättre att göra i samband med mark- och miljödomstolens tillståndsprövning. Min bedömning är att det är juridiskt möjligt att tillämpa en sådan processordning, säger hon.

Läs hela pressmeddelandet här.

För kommentarer, vänligen kontakta:
Per Ahl, vd Svemin, 070-5416782, per.ahl@svemin.se
Emma Härdmark, kommunikationsansvarig Svemin, 0703-466048, emma.hardmark@svemin.se

Svemin, branschorganisationen för gruvor, mineral- och metallproducenter i Sverige, representerar ca 40 företag med 13 000 anställda inom produktion, prospektering och teknik. Vi arbetar med yttre miljö, arbetsmiljö, klimat och energi, infrastruktur, kompetensförsörjning, prospektering och branschjuridik.