Stadigt bättre säkerhet i gruvbranschen

Stadigt bättre säkerhet i gruvbranschen

Säkerhet är sedan många år gruvbranschens högst prioriterade fråga. Trenden är tydlig, antalet olycksfall minskar stadigt. Att arbetsplatsolyckorna i och vid gruvor ökar, som Sveriges Radio i dag uppger, är därför missvisande.

Självklart är varje arbetsplatsolycka som inträffar en olycka för mycket. Branschen ser mycket allvarligt på frågan. Gruvbranschen arbetar därför systematiskt för att arbetsmiljöerna i och kring våra gruvor ska bli säkrare. Vi arbetar mycket aktivt med förbättringar av den fysiska arbetsmiljön men även med attityder och beteenden.

Branschorganisationen har i samarbete med såväl medlemsföretagen som med fackliga organisationer tagit fram branschgemensamma regler, tex Brandskyddshandboken och HMS-handledning (Hälso-, miljö- och säkerhetskrav för gruvmaskiner) samt Branschanvisningar för gruvhissar.

Faktum är att branschen redan för tjugo år sedan vidgade sina mätmetoder och började mäta även tillbud, dvs en händelse inträffar som hade kunnat innebära en olycka men ingen skada uppstod. Och numera mäter man även risker, dvs en situation eller miljö där det finns förutsättning att en olycka eller tillbud skulle kunna inträffa. Allt för att göra det säkert att jobba under och ovan jord i våra svenska gruvor.

Denna medvetna satsning har gett resultat. Olycksfallen har minskat drastiskt. 1981 inträffade 51 olycksfall per miljoner arbetade timmar. 2011 var motsvarande siffra 7,7 olycksfall per miljoner arbetade timmar (se diagrammet). Mellan 2011 och 2012, ökade frekvensen från 7,7 till 10 olycksfall per miljoner arbetade timmar. Det är givetvis olyckligt, och branschen tillsatte därför en arbetsgrupp som tittar särskilt på säkerhetskulturer. Under första delen 2013 ser vi nu att frekvensen åter sjunker.
Värt att notera i sammanhanget är att i siffrorna som förkommer i Sveriges Radios inslag i dag, 20130911, för övrigt inte enbart visar gruvbranschen, utan även andra branscher.

Det är sant, men därmed inte acceptabelt, att entreprenörer är överrepresenterade i statistiken. Något som tyvärr är gemensamt för alla industribranscher. Inom gruvbranschen samverkar sedan en tid tillbaka därför företagen (beställarföretagen) med entreprenadföretagen regelbundet för att skapa en högre säkerhetsnivå, bland annat i form av riktade utbildningar.

Per Ahl, VD SveMin

(Källa (statistik): SveMin)

--------------------------------------------------------------------------------------

SveMin är en branschförening för gruvor, mineral- och metallproducenter i Sverige. Cirka 60 företag är medlemmar i SveMin. Antalet anställda i företagen uppgår totalt till cirka 8.700.

Branschfrågorna som SveMin arbetar med är inom områdena:
 •Arbetsmiljö
 •Energi och klimat