Lottning viktig för Sveriges chanser i Lag-VM

Lördag morgon kan Sveriges chanser till en bra placering i Lag-VM avgöras, redan innan något heat startat. Då genomförs lottningen till vilken placering laget får på startgrinden. En sämre lottning kan grusa de svenska förhoppningarna om en framskjuten placering.

- Banan i Kegums har en speciell startsträcka där banan svänger tvärt till höger efter 100 meter vilket innebär att sträckan som ska köras till första kurvan är mycket längre från den ena kanten. En dålig start på den här nivån kan göra det tufft att vara med högt upp i resultatlistan. Vi behöver alla marginaler på vår sida, säger Jonte Engdahl, Team Manager.

Lottningen gäller för samtliga starter i de tre kvalificeringsheaten MXGP, MXOPEN och MX2. En bra lottning innebär ett startnummer från 1-20, en sämre lottning 21-40. Lottningen genomförs på lördags morgon då samtliga Team Managers samlas.

• jonte engdahl