Pressvisning: Here's looking at you curated by Hoyte van Hoytema

Sven-Harrys konstmuseum öppnar fotoutställningen Here's looking at you curerad av den internationellt framstående filmfotografen Hoyte van Hoytema.

Pressvisning: Tisdagen den 26 februari kl 15.30–16.15
Dragana Kusoffsky Maksimović, vd, ger en kort introduktion och curator Hoyte van Hoytema berättar om utställningen.

Osa till: emelie.sandahl@sven-harrys.se senast 22 februari.
För intervju och mer information kontakta Emelie Sandahl, 076 133 82 66.

I utställningen visas 199 fotografier av 98 fotografer från Hasselbladstiftelsens unika samling, varav 22 Hasselbladpristagare som bland andra Cindy Sherman, Richard Avedon, Rineke Dijkstra, Graciela Iturbide, Irving Penn, Christer Strömholm och Nan Goldin.

Hoyte van Hoytema är en av världens främsta filmfotografer och har tagit emot ett flertal svenska och internationella utmärkelser för filmproduktioner som Låt den rätte komma in (2008), Interstellar (2014), Spectre (2015) och Dunkirk (2017).

Välkommen!

"För mig finns det något skamlöst i att stirra på människor i fotografier. Som betraktare tvingar jag mig själv in i deras liv utan samtycke. Jag tittar, reflekterar och projicerar. Personen i bilden kan aldrig känna mitt påträngande och långvariga betraktande där jag tar det jag behöver för att sedan gå vidare i livet.
Kvar lämnar jag personen i fotografiet som fortsätter att stirra ut i lokalen långt efter att folk gått hem"
Hoyte van Hoytema