SVEN-HARRYS STIPENDIUM PÅ 100 000 KR TILLDELAS MÅRTEN LANGE

Konstnären Mårten Lange tar emot stipendium på 100 000 kr från Byggmästare Sven-Harrys Konst- och Bostadsstiftelse som äger och förvaltar Sven-Harrys konstmuseum. Ett av stiftelsens ändamål är att dela ut ett stipendium om 100 000 kr till en lovande konstnär, eller till en person som utfört berömvärda insatser inom områdena konstvetenskap, arkitektur eller byggnation. Hittills har 13 stipendiater utsetts, bland annat Bea Szenfeld (2016), Lars Kleen (2011) och Karin Mamma Andersson (2004).

2017 års stipendium tilldelas Mårten Lange med motiveringen:
Mårten Lange hjälper vår blick att se. I svartvitt kan vi, genom Langes böcker, bilder och utställningar, möta markens vardaglighet, det urbanas söndriga spår eller några duvors blick och dräkt - och allt blir till visuell poesi. Mårten Langes fotografier är stillsamma betraktelser av världen, mycket känsligt skådade och hantverksmässigt briljanta.

Lange (f. 1984, Göteborg) är en konstnär som arbetar med fotografi som uttrycksform. Han har publicerat flertalet fotoböcker, både med internationella förlag och på egen hand. Hans verk har ställts ut runtom i världen, senast i år på Kunsthalle i Hamburg och just nu i Modernautställningen 2018 på Moderna Museet i Stockholm, där ett 40-tal konstnärer som på olika sätt är knutna till den svenska konstscenen medverkar. Lange har studerat vid Högskolan för Fotografi i Göteborg och vid The University for the Creative Arts i Farnham, Storbritannien.

- Att få ta del av Sven-Harrys stipendium känns både överraskande och överväldigande men framförallt väldigt kul. Det blir som ett erkännande av många års arbete vilket också innebär en möjlighet att fortsätta med olika projekt jag har på gång, berättar Mårten Lange.

På Sven-Harrys konstmuseum visas ett 10-tal verk ur serien Antoher Language till och med 17 februari 2019. Another Language är ett verk från 2012 som består av 59 fotografier av olika naturfenomen. Bilderna berättar om människans drift att förstå världen genom att katalogisera och systematisera naturen och om hur fotografiet kan användas till just det. Fotografierna publicerades i boken, The Mechanism (2012, MACK, London) och har ställts ut bland annat i Oslo, Berlin och Tokyo.

Sven-Harrys konstmuseum
Mårten Lange, stipendiat av Sven-Harrys stipendium 2017
Utställningen Another Language visas till och med 17 februari 2019

• Konst, kultur, underhållning

Sven-Harrys konstmuseum ägs och drivs av Byggmästare Sven-Harrys Konst- och Bostadsstiftelse vars syfte är att främja konstvetenskap, form och arkitektur. Byggnaden, som ritades av Wingårdhs Arkitektkontor med inredning av Åke Axelsson, invigdes 2011. På taket ligger en exakt kopia av grundarens tidigare hem, 1700-talsgården Ekholmsnäs. Där visas den privata samlingen av skulpturer, måleri, möbler och exklusiva mattor.

Emelie Sandahl

Presskontakt Event- och marknadsansvarig