Certifikat på nominering till The Recircle Awards

Svensk Däckåtervinning nominerad i The Recircle Awards 2023

The Recircle Awards har nominerat Svensk Däckåtervinning i kategorin "Best EPR Scheme" med avseende på kvalitet, innovation och service. The Recircle Awards är ett globalt evenemang utformat för att uppmärksamma företags och privatpersoners bidrag inom däck, regummerings-, och återvinningsindustrin mot den cirkulära ekonomin.

Svensk Däckåtervinning (SDAB) är sedan 1994 ett icke vinstdrivande kretloppsföretag som utifrån det lagstadgade producentansvaret (EPR, Extended producer responsibility) för däck organiserar insamling och återvinning av ca 90,000 ton däck som årligen tjänat ut i Sverige. Den 1 januari 2023 moderniserades Sveriges däckåtervinning och etablerade samtidigt sin flaggskeppsanläggning i Linköping i anslutning till Tekniska verken. Svensk Däckåtervinnings ambition är att tillföra trygg och säker nytta med återvunnet däckmaterial, att öka materialåtervinningen och höja värdet på materialet.

"Swedish EPR scheme SDAB has taken a different approach to EPR management that has resulted in Sweden having one of the highest collection rates in Europe. SDAB has also recently taken steps to improve the recycling rates in the country to improve the effectiveness of the circular economy. It’s approach is increasingly environmentally orientated" - The Recircle Awards

För att rösta behöver du först genomföra en enkel registrering!