Hög tid att byta ut SITHS-certifikat när SITHS blir en Svensk e-legitimation

Hög tid att byta ut SITHS-certifikat när SITHS blir en Svensk e-legitimation

När SITHS blir en Svensk e-legitimation (SITHS e-id) måste alla kort bytas ut och nya kort kan endast hämtas ut på ett godkänt kortutlämningskontor.

Hanteringen av kortutlämning måste vara godkända av DIGG (Myndigheten för digital förvaltning) vilket medför att vi som utfärdare av korten måste ha en egen organisation för det.

Kortutlämningskontor från norr till söder

Våra kunder finns nästan på varenda ort i hela Sverige och det är därför en stor utmaning för oss att etablera ett sådant utgivningsnät.

–Vi är stolta och glada över att vi på så kort tid har startat upp samarbete med ett 15-tal kortutlämningskontor som sträcker sig från Luleå i norr till Malmö i söder, men vi behöver fler för att öka tillgängligheten för våra ombudskunder säger Mikael Malmesjö, ansvarig utgivare på Svensk e-identitet.

Mikael och hans team arbetar för fullt på att utöka listan med nya kortutlämningskontor genom att ta hjälp av redan befintliga kunder som blir en viktig kugge för att hålla igång utgivningen av kort.

Se våra kortutlämningskontor idag

Vi behöver fler kortutlämningskontor, vilka kan hjälpa till?

Ni som idag har egna kortutlämningskontor där ni hanterar kort för den egna organisationen.

Ni med mer än två kort som idag använder Telia. Ni bör sätta upp egna kortutlämningskontor och kan då även hjälpa andra att få sina kort.

Läs mer om hur just ni kan hjälpa till här.