Skönhetsingrepp ökar på oreglerad marknad

Den internationella trenden med alltfler skönhetsingrepp under pandemin då människor sitter i videomöten och konstant ser sig själva, märks även i Sverige. Det säger plastikkirurgen Ulf Samuelson vid Akademikliniken i Stockholm till SvD. Kliniken har kunnat hålla öppet under hela pandemin med striktare hälsorestriktioner.

– Vi har märkt en fortsatt stor och även ökande efterfrågan på ingrepp. Det beror delvis på denna ”zoom boom” där människor sitter i videomöten och ser sig själva underifrån och upptäcker sådant de vill förändra, säger han.

För många är det helt enkelt rätt tid. De har gått och funderat på skönhetsingrepp och plastikoperationer under en längre tid, och nu när många jobbar hemma kan man lättare dölja blåmärken och hudreaktioner, menar Ulf Samuelson. Man kan ju också stänga av kameran.

Detta styrks av Svensk förening för estestisk plastikkirurgi, SFEP.

– Vi har haft patienter som beskriver att de nu har tid att göra plastikkirurgi. De säger att ”man är ju i möten digitalt och behöver inte alltid ha kameran på”, säger Fredrik Gewalli, ordförande i SFEP till SvD. Å andra sidan påpekar han att flera kliniker lånat ut salar för canceroperationer under pandemin.

Läs hela artikeln

Richard Lewin