Första spadtaget i Vikingstad

Första spadtaget i Vikingstad

Den 15 mars var Svensk Husproduktion på plats och tog första spadtaget för 28 radhus i bostadsrättsform i Vikingstad, Linköpings kommun. Projektet har en hållbar profilering och husen kommer att stå inflyttningsklara under våren 2023.

Svensk Husproduktion tilldelades ett markområde, efter en vinst i den markanvisningstävling som utlysts av kommunen. Vikingstad är ett område med stor tillväxt. I kommunens översiktsplan från 2014 bedömdes en rejäl befolkningsökning: från 2100 invånare till 4000, och redan nu bor det 2500 i samhället. Tävlingens utgångspunkt var pris, arkitektur och projektidé och ledordet genom processen var Hållbarhet.

”Vi bygger radhusen runt en stor innergård med ett så kallat felleshus, ett växthus där de boende ka odla, ha kalas och umgås. Föreningen kommer att ha lådcyklar som går på el så att de boende kan sköta lämning, hämtning och vardagshandling utan bil”, säger Anna Bjerke, projektutvecklare.

Det nya bostadsområdet i Vikingstad byggs kring den nya Valkeboskolan, och här kommer ca 100 bostäder att byggas av olika aktörer. Svensk Husproduktions bostäder är 122 kvm med gavelställd fasad och plåttak, som förstärker en tydlig gatubild, men även skapar känslan av en trädgårdsstad. Stort fokus har legat på ”rummet mellan husen” med plats för socialt umgänge och odlingsytor. En viktig aspekt i planeringen av området, har varit att möjliggöra för familjer med normalinkomst, att köpa en bostad utan att hamna under det tredje amorteringskravet. Under planeringen av projektet har det även varit viktigt att upphandla samarbetspartners, med samma miljökrav som kommunen har i sin upphandling av sina entreprenörer. Brf Åkerholmen blev snabbt slutsålt där priserna låg från 2 895 000 kr med en månadsavgift på ca 4800 kr. Intresset för liknande bostäder har ökat i Linköping enligt Skandiamäklarna som bistod vid försäljningsprocessen.