LB-Hus, radhus i två plan på 128 kvm.

Svensk Husproduktion vinner markanvisning i Nyköping

Igår, den 4 december, blev det klart att Svensk Husproduktion AB blir en av två aktörer som Nyköpings kommun valt ut som byggherre för det nya området Stenbro, Oxbacken. Den andra aktören är Veidekke Bostad.

”Det här är verkligen roligt”, säger Magnus Göting, Försäljningschef Grupphus & B2B på Svensk Husproduktion. ”Det är ännu ett kvitto på att vårt erbjudande med kostnadseffektiva bostäder i trä är attraktivt och något marknaden efterfrågar. Vi ser fram emot att utveckla projektet och etablera oss ytterligare i regionen.”

Svensk Husproduktion kommer att bygga 2-våningshus på 128 kvm under sitt varumärke LB-Hus. Samtliga hus kommer att utföras i trä med flexibla rumsindelningar i energieffektiva boendemiljöer. Tid för sälj- och byggstart är ännu inte fastställd.

Bostadskvarteren som planeras omfattar både rad- och parhus i två våningar, detta för att komplettera den befintliga bebyggelsen i området som utgörs av fristående villor.

Nyköpings kommun motiverar sitt val med: ”De två anvisade förslagen tillför båda kvalitéer i form av hållbara och målgruppsanpassade bostäder. Kvarteren varierar i utformning och kommer var för sig och tillsammans bidra till ett tryggt område och skapa goda möjligheter till social sammanhållning. Bostädernas skillnader i storlek och exteriört uttryck skapar också en valmöjlighet utifrån olika behov och livssituationer för intressenter tilltalade av att bosätta sig i Stenbro.”