Hållbart byggande – en ny expertgrupp inom Svensk radonförening

Hållbart byggande – en ny expertgrupp inom Svensk radonförening

Svensk radonförening startar ny expertgrupp: Hållbart byggande.

- Vi ser det som centralt att hjälpa till i arbetet mot ett mer hållbart byggande. Expertgruppen Hållbart byggande skall fokusera på vad som krävs för att få minimal radonhalt vid nybyggnation och bevaka vad som sker i byggbranschen när det gäller dessa frågor. I vår styrelse sitter Hans Månsson, som har gedigen erfarenhet av dessa frågor och vi finner honom mer än väl kvalificerad som sammankallande i den nya expertgruppen. Den nya gruppen kommer formellt beslutas på stämman i vår, säger Dag Sedin ordförande i svensk radonförening.

Det är tydligt och glädjande att den här frågan är i fokus för politiken. Ett tydligt tecken på det är att det är avsatt 37 miljoner för just hållbart byggande i regeringens budgetförslag för 2021. Svensk radonförening vill därför vara redo och behjälpliga med sin expertis.

Sedan tidigare finns expertgrupperna Undersökning respektive Åtgärder, vilka nu slås ihop till en grupp. Fokus är att öka kunskap och sprida delade erfarenheter från branschexperter. Expertgrupperna står särskilt behjälpliga till kommuner, myndigheter, forskare, miljöansvariga samt politiker för stödja med den senaste spetskunskapen och erfarenhetsutbyte.