Radondagen närmar sig - Anmäl dig här - Möjlighet att delta digitalt

Radondagen närmar sig - Anmäl dig här - Möjlighet att delta digitalt

Årets Radondag går av stapeln onsdagen den 13 mars 2023 på Elite Hotel Carolina Tower. Du kan delta på plats eller online.

Din anmälan gör du här. - Sista anmälningsdag är 7 mars.

Huvudtemat kommer att vara radon på arbetsplatser. Vi kommer även redovisa resultatet från vår undersökning om energideklarationer vid fastighetsöverlåtelse. Det är ett alltför stort problem att radonhalten inte mäts innan en fastighet säljs. Svensk Radonförening får många mail och samtal från hela landet från bekymrade personer om hur de ska komma till rätta med problematiken men framförallt lyfter de att de trodde att detta ingick i besiktningen.

Vi får besök av finska Strålskyddsmyndigheten, STUK, som berättar om hur Finland jobbar med radonfrågan.

Sedan kommer ett antal svenska myndigheter och berättar vad som är aktuellt.

Peter Brander från Boverket: Hur Plan- och bygglagen kopplar till Radonfrågan

Martin Lindgren från Arbetsmiljöverket berättade hur myndigheten skapar ”Bättre krav i Arbetsmiljöverkets föreskrifter”.

Strålsäkerhetsmyndigheten kommer och informerar om vad som är aktuellt för myndigheten gällande radon.

Leine Persson berättar hur Lungcancerföreningen arbetar med stöd till de som drabbats av lungcancer.

Magnus Bäckström från Mäklasamfundet och Henrik Lenander från Fastighetsbyrån kommer ta upp frågor kring radon i samband med bostadsaffärer.

Ett självklart inslag är också vår paneldebatt med bostadspolitiker. Radonfrågor relaterade till energideklaration, OVK, radonbidrag och tillsyn av våra arbetsplatser är några av frågorna som kommer att lyftas.

Utställning och nätverkande under hela dagen! Här träffar ni leverantörer och kollegor i branschen som presenterar sina nyheter.

Varmt välkommen!