Emma Virke tilldelas Elsa Beskow-plaketten

Emma Virke tilldelas årets Elsa Beskow-plakett för boken Klä på Herr H. Elsa Beskow-plaketten instiftades 1958 och utdelas årligen med en prissumma på 25 000 kronor till den konstnär, som framställt föregående års bästa svenska bilderbok för barn eller den bäst illustrerade svenska barnboken.

Emma Virke är född 1974 i Stockholm och är verksam som illustratör, bildkonstnär, författare och grafisk formgivare.

Prisceremonin hålls i Rotundan på Stockholms stadsbibliotek torsdag 16 november klockan 17–18, och är öppen för alla.

Juryns motivering
Med en humoristisk glimt och ett direkt tilltal tecknar Emma Virke en både stilren och lätt galen bilderbok för de yngsta. Herr H ska gå ut men behöver hjälp med vad han ska ha på sig. På varje uppslag ställer han en ny fråga till läsaren som i bilden handgripligen får hjälpa honom hitta svaret. Texten är sparsmakad och berättandet sker till stor del genom det genialt enkla bildspråket med Herr H till vänster och läsarens hand sedd från sitt eget perspektiv till höger. Mötet tar plats i en miljö med gammaldags inredning och dova färger från de senaste decennierna. En fyndig blinkning till en förmodad vuxen som läser för barnet. Känslan av att vara ett med berättelsen och att bli sedd är stark genom ett interaktivt och nydanande grepp där bild och text samtalar direkt med läsaren. Emma Virke visar därmed att hon tar barnet på allvar.

Jury
Karin Blomquist, ordförande, bibliotekarie Gotland
Mary Ingemansson, Högskolan Kristianstad
Johanna Andersson, Bäckadalsgymnasiet i Jönköping
Robin Linander, Sundbybergs bibliotek
Anna Hällgren, länskonsulent Länsbiblioteket Västernorrland
Ann-Sofie Falck, bibliotekarie Myndigheten för tillgängliga medier

Sveriges biblioteks utmärkelser
Svensk biblioteksförening delar årligen ut åtta biblioteksutmärkelser vid samma tillfälle. En inspirerande tilldragelse som blixtbelyser bibliotekens bredd och verksamhet mitt i samtiden. Svensk biblioteksförening vill genom sina priser hylla och uppmärksamma det framstående arbete som varje dag utförs på biblioteken. Priserna är unika då pristagarna utses av bibliotekarier och experter på läsningens praktik. Den totala prissumman för utmärkelserna är 200 000 kronor.

• litterärt pris
  • barnbok

Svensk biblioteksförening är en ideell, partipolitiskt obunden och fri aktör. Föreningen samlar och verkar för alla typer av bibliotek genom att informera om bibliotek och dess verksamhet, skapa debatt och bilda opinion, bedriva lobbning samt främja forskning och utveckling. Föreningen har både bibliotek och enskilda personer som medlemmar och samlar cirka 3000 personer och 450 institutioner inom svenskt biblioteksväsende.