Svensk Byggtjänst lanserar grundligt omgjord webbplats

Svensk Byggtjänst lanserar grundligt omgjord webbplats

Hitta. Handla. Fråga. Det är begrepp som står i centrum på nya byggtjanst.se som lanseras idag, måndagen den 31 januari.

–Med den nya webbplatsen stärker vi vår position som Byggsveriges webbnav och som branschens ledande informationsföretag, säger Svensk Byggtjänst vd Erik Hellqvist.

–Byggtjanst.se är omgjord från grunden. Med modern design och utvecklad interaktivitet vill vi hjälpa besökaren på bästa sätt, säger Margareta Myleus, projektledare.

Hela utvecklingsarbetet har utgått från de tre vanligaste sakerna besökarna gör på webbplatsen: att söka information, handla i webbutiken och ställa frågor till företaget.

Ny sökfunktion

Överst på nya byggtjanst.se finns därför mycket tydliga ingångar till de tre begreppen Hitta, Handla och Fråga.

Under Hitta finns en ny och effektiv sökmotor. Härifrån kan användaren söka i alla informationskällor och webbtjänster som Svensk Byggtjänst har - från Byggkatalogen och AMA till E-bokhyllan och Webbutiken.

–Sökträffarna presenteras i en överskådlig svarssida. Här kan användaren enkelt bläddra sig fram genom den totala informationsmängden eller avgränsa och se svaren från en enskild källa med en enda knapptryckning, säger Mats Hultgren, som är mediechef på Svensk Byggtjänst.

Enkelt att handla

Från rutan Handla överst på webbplatsen kommer man direkt till den förnyade Webbutiken. Här finns Sveriges största utbud av bygg- och fastighetslitteratur – både i form av pappersböcker och e-böcker anpassade för exempelvis Ipad. Kopplingen till Webbutiken och varukorgen finns på flera platser för att förenkla för besökaren.

–Under våren kommer det att dyka upp temasektioner med aktuell litteratur inom viktiga områden som exempelvis Plan- och bygglagen, Juridik, Tillgänglighet, Arkitektur med flera, berättar Margareta Myleus.

Kundservice via chatt

Under rubriken Fråga kan besökaren komma i direktkontakt med företagets kundservice genom en helt ny chatt.

–Ytterligare en nyhet är det nya supportforumet. Det är en interaktiv plattform där besökare kan publicera frågor och få svar, antingen från någon av Svensk Byggtjänsts medarbetare eller från andra besökare som kan ge svar. Möjligheten att ställa frågor via e-post eller telefon finns givetvis kvar, säger Mats Hultgren.

Dessutom finns en avdelning på webbplatsen avsedd att stödja med svar på vanliga frågor. Avdelningen uppdateras kontinuerligt och är självklart sökbar med hjälp av den nya söktjänsten.

Flera nyheter

Svensk Byggtjänts nya webbplats innehåller flera övergripande och generella förbättringar. Bland annat har kundens Mina sidor setts över och förenklats, Byggkalendern med de viktigaste händelserna i Byggsverige introduceras och de första kopplingarna till de stora sociala plattformarna Facebook och Twitter integrerats. Även kopplingen och tillgängligheten till Svensk Byggtjänsts webbtjänster har tydliggjorts och förenklats.

Under våren räknar Svensk Byggtjänst med att lansera fler tjänster på byggtjanst.se. Bland annat kommer ett elektroniskt nyhetsbrev för dem som vill hålla sig ajour med det som händer runt om i Byggsverige, ytterligare temaavdelningar och integration med Byggsveriges sökmotor Bygglo, www.bygglo.se.