Vår 10-åriga reporter hälsar på inne i kycklingstallet.

Kyckling i skolan – så fungerar svensk kycklinguppfödning

Nu lanserar Svensk Fågel ett nytt webbprojekt för alla förskole- och skolbarn. Här finns nyanserad och faktabaserad kunskap om kycklinguppfödning hos svenska bönder. En 10-årig reporter tittar in hos kycklingarna och ställer frågor till kycklingbonden.

- Idag är det svårt för barn att sålla i informationsflödet och veta vad som är myter och fakta om djurhållning och matproduktion. Det här är vårt sätt att erbjuda barn en ärlig inblick i svensk matfågelproduktion för att själva kunna fatta beslut om vilken mat de väljer att äta, säger Maria Donis, VD Svensk Fågel.

Webbprojektet "Kyckling i skolan" består av befintligt material från Svensk Fågel med inslag från LRF:s "Bonden i skolan”. För att förnya och göra informationen mer tillgänglig för barn skapades korta filmer där en 10-årig reporter ställde frågor till kycklingbonden Marlene, en av Svensk Fågels medlemmar.

Genom filmerna, på plats i kycklingstallet, får eleverna titta in i de svenska kycklingarnas värld. Kycklingbonden Marlene svarar på de frågor som barn undrar om kycklingar, som om vad de äter, hur de dricker och om de leker med varandra.

- Jag tycker också det är viktigt att visa skolbarn vikten av hållbarhet och att värna om vårt klimat. Därför berättar jag även om gårdens kretslopp där gödslet ger näring till åkern där vi odlar spannmål som bland annat blir till kycklingarnas mat, säger kycklingbonden Marlene.

För att göra materialet ännu mer tillgängligt har Svensk Fågel publicerat även på Utbudet, en välkänd plattform för pedagogiskt material. Filmerna finns där tillgängliga på en klickbar PDF och en rolig Kahoot som passar hela klassen.

Mer information: https://svenskfagel.se/for-skola-och-forskola/

Maria Donis, vd, Svensk Fågel: maria.donis@svenskfagel.se