Ny ordförande tror på tillväxt

Ny ordförande tror på tillväxt

På Svensk Fågels årsstämma i Ronneby på fredagen valdes kycklingbonden Ola Göransson till ny ordförande i branschorganisationen. Han driver i dag Röhls gård i Sörmland tillsammans med sin fru Åsa.

- Den svenska fågelbranschens största utmaning är att fortsätta att växa med bibehållen lönsamhet. För att göra detta måste vi fortsätta att kommunicera våra mervärden, varför konsumenter ska välja mat med vår blågula kvalitetsmärkning, säger Ola Göransson.

Ola Göransson trivs som kycklinguppfödare. Här får han kombinera modern teknik och utveckling med omsorg om djuren. Han har precis färdigställt ett helt nytt kycklingstall och kan i dag ta emot ungefär 300 000 kycklingar per omgång.

- Det är roligt att jobba inom en bransch som har en positiv tillväxt och där vi kan satsa för framtiden. Konsumenterna gillar den mat vi tar fram och uppskattar fördelarna med svensk kyckling och kalkon som salmonellafrihet, djuromsorgen samt att vi bidrar till arbetstillfällen och en levande landsbygd.

Han är nöjd med att branschen lyckats få handeln att förstå att bönderna måste kompenseras för ökade produktionskostnader när det gäller exempelvis höjda foderpriser. Detta har bidragit till att man i dag faktiskt kan föda upp en kyckling med lönsamhet. Och det behövs – för det är tuffa tider att vara bonde i dag.

- Importen av billig kyckling fullkomligt väller in i landet. Här måste vi från branschen visa på varför konsumenterna ska köpa den svenska, lite dyrare kvalitetskycklingen och kalkonen. Men vi behöver hjälp av handeln inte minst när det gäller att visa upp vår kyckling och kalkon i butik.

Ola Göransson ser fram emot rollen som ordförande. En anledning att han tog sig an uppgiften är att han tycker att Svensk Fågel är en mycket kompetent branschorganisation som med ett litet kansli uträttar ett riktigt bra jobb.

Om Ola Göransson
Ålder: 34 år
Familj: Hustrun Åsa, två barn samt hunden Diesel
Bor: Röhls gård utanför Malmköping i Sörmland
Verksamhet: Kycklinguppfödning samt mjölkkor och spannmål
Aktuell: Ny ordförande för Svensk Fågel.

Svensk Fågel är branschorganisationen för svensk kyckling och kalkon. Vi representerar hela kedjan, från avelsföretag, kläckerier och fodertillverkare till bönder och slakterier. Medlemsföretagen är: Lantmännen Kronfågel, Guldfågeln, Lagerbergs Kyckling, Knäreds Kyckling, Bjärefågel och Ingelsta Kalkon. Alla arbetar mot samma mål – att ta fram världens bästa kyckling.

För mer information:

Ola Göransson, ordförande. ola@rohlsgard.se, 070-581 90 69