Så går det när man inte väljer svensk kyckling

När en av Sveriges hetaste fotbollsspelare, John Guidetti, äter holländsk kyckling som inte värmts upp ordentligt missar han fotbolls EM.
– Jag kommer att steka kycklingen extra ordentligt till VM 2014. Det kan jag lova er, sa han vid en extrainkallad presskonferens i går.

Det här är inte överraskande. Och det inträffar tyvärr allt oftare även i Sverige, vilket flera medier har uppmärksammat den senaste tiden. Svenskar, både konsumenter, restauranger och framför allt storkök, köper allt mer importerad kyckling som inte uppnår de kvalitetskrav som våra medlemmar har på sina produkter. När man köper kyckling och kalkon med Svensk Fågels märkning vet man att den är kläckt, uppfödd och förädlad i Sverige.

Djurvälfärden och smittskyddet för svenska kycklingar håller en väldigt hög standard, den högsta faktiskt. Det är en standard som den importerade kycklingen från Thailand eller Europa inte kommer i närheten av i dag. Vi har ett toppat lag och en hållbar taktik. Vi vinner inte bara EM utan också VM i kycklingkvalitet.

Genom att välja kyckling som är märkt med Svensk Fågels blå-gula symbol gör konsumenten ett medvetet val, ett val som ibland kostar lite mer men som lönar sig i längden. Min förhoppning är att jag i framtiden ska slippa säga ”så går det när man inte väljer svensk kyckling”.

vd Svensk Fågel