Kommentar till Riksbankens räntebeslut: Bedöms inte påverka bostadsmarknaden

Kommentar till Riksbankens räntebeslut: Bedöms inte påverka bostadsmarknaden

Riksbanken låter reporäntan ligga still på 1,0 procent. Svensk Fastighetsförmedlings bedömning är att det inte påverkar bostadsmarknaden i någon större utsträckning.

- Året har inletts med större aktivitet på bostadsmarknaden, framförallt bostadsrätter, och det bedömer vi kommer bestå givet dagens förutsättningar. Däremot är det något trögare på villa- och fritidshusmarknaden på grund av den långdragna vintern som gör att säsongen försenas med 4-6 veckor. Vi bedömer att dagens besked från Riksbanken isolerat inte kommer påverka bostadsmarknaden i någon större utsträckning, säger Peeter Pütsep, vd på Svensk Fastighetsförmedling.

- Priserna på bostadsrätter har ökat på grund av stor efterfrågan, lägre utbud och bostadsbrist på många orter. I centrala Stockholm och Göteborg har bostadsrättspriserna nu nått nya exceptionella nivåer. Det understryker behovet av att det bör byggas fler bostäder över hela landet, framför allt på orter med stor inflyttning, avslutar Peeter Pütsep.

För ytterligare information var vänlig kontakta:
Peeter Pütsep, VD
E-post: peeter.putsep@svenskfast.se

Bessie Wedholm, pressche
fE-post: bessie.wedholm@svenskfast.se

Svensk Fastighetsförmedling är en av de ledande fastighetsmäklarkedjorna i Sverige och ingår i bank- och finanskoncernen DNB. Kedjan har idag 1 200 medarbetare fördelade på cirka 230 bobutiker runt om i Sverige. Bobutikerna drivs av kedjans 160 franchisetagare. Under 2012 förmedlade Svensk Fastighetsförmedling drygt 28 000 villor, fritidshus och bostadsrätter samt kommersiella fastigheter, rörelser och lantbruk till ett förmedlingsvärde av drygt 44 miljarder kronor.

År 2012 mottog Svensk Fastighetsförmedling utmärkelsen Sveriges bästa arbetsgivare i employer branding-företaget Universums årliga undersökning. I Sveriges bästa arbetsgivare är det företagets egna medarbetare som betygsätter sin arbetsgivare. Läs mer på svenskfast.se.

Henrik Freudenthal

Presskontakt Kommunikationschef 070 225 98 22