OS och andra idrottsevenemang lyfter och utvecklar Sverige

I Almedalen höll Svensk Turism ett seminarium på temat idrottsevenemang och dess betydelse för besöksnäringen. Frågan om idrottsevenemangens betydelse är viktig och alltid i hetluften. Inte minst nu när vi står inför ett eventuell OS. I exportstrategin lyfts evenemang som en viktig del i att främja exporten och ur ett besöksnäringsperspektiv är det en möjlighet för att hålla hela landet levande. För att Sverige ska lyckas långsiktigt är det viktigt att möten och evenemang får en tydlig plats i besöksnäringens kommande strategi och att evenemang ses som verktyg för att uppnå målsättningarna i regeringens exportstrategi.

Seminariet i Almedalen spelades in och går att titta på här.

• Konst, kultur, underhållning

Svensk Turism AB samlar den svenska besöksnäringen och ägs av cirka 170 företag och organisationer som representerar tiotusentals företag inom områdena resa, äta, bo, handla och göra.

Svensk Turism AB:s uppgifter är:

• att vara huvudman för ”Nationell strategi för svensk besöksnäring”.
  • att i samarbete med regeringen utforma nya Visit Sweden samt utgöra kärnan i Visit Swedens advisory board.
  • att utgöra ett forum för den svenska besöksnäringens strategiska utveckling.

Styrelsen består av 14 ledamöter som representerar stora delar av besöksnäringen.