Ny blankett för tillträdesförbud lanserad av Svenska Badbranschen

Ny blankett för tillträdesförbud lanserad av Svenska Badbranschen

Pressmeddelande: Svenska Badbranschen lanserar blankett för att underlätta i ansökan om tillträdesförbud

Datum: 2024.03.20

För omedelbar publicering

Svenska Badbranschen meddelar idag att en ny blankett för tillämpning av tillträdesförbud nu är tillgänglig för landets badanläggningar. Detta initiativ syftar till att förenkla processen för badanläggningar att effektivt införa tillträdesförbud mot individer som utgör en risk mot verksamheten eller dess personal.

Tillträdesförbudet, som trädde i kraft den 1 mars 2021, är en lag som ger badanläggningar möjligheten att förbjuda personer från att besöka deras lokaler. Blanketten är framtagen för att underlätta för anläggningschefer och andra behöriga att på ett strukturerat sätt ansöka om tillträdesförbud.

Processen för att införa tillträdesförbud kräver att en skriftlig ansökan skickas till åklagarkammaren i det område där badanläggningen är belägen. För att stödja badanläggningarna i denna process har Svenska Badbranschen tagit fram en standardiserad blankett som är enkel att använda och säkerställer att alla nödvändiga uppgifter inkluderas i ansökan.

Genom detta verktyg stärks säkerheten och arbetsmiljön för personal och besökare vid Sveriges badanläggningar. Svenska Badbranschen hoppas att detta ska leda till en tryggare och mer trivsam miljö för alla som njuter av att besöka landets många badanläggningar.

För ytterligare information om tillträdesförbud och den nya blanketten, besök Svenska Badbranschens hemsida.

Vi tackar Svensk Handel för att vi fått samråda med dem samt använda deras material.