Svenska Badbranschen delar Branschstatistik för Pooler och Spabad

Svenska Badbranschen delar Branschstatistik för Pooler och Spabad

Svenska Badbranschen Delar Branschstatistik för Pooler och Spabad

Stockholm Oktober 2023 - Svenska Badbranschen har nyligen publicerat en branschstatistikrapport för försäljning av pooler och spabad i Sverige. Denna rapport bygger på bedömningar gjorda av Svenska Badbranschens nätverksgrupp Privata pooler i augusti 2023, baserat på information från medlemsföretagen. Statistiken ger en insikt i försäljningsutvecklingen av pooler och spabad i Sverige under de senaste åren.

-På grund av det rådande läget med krig i vår omvärld, inflation och ränteökningar har poolbranschen kraftigt försämrats under 2022-2023. Megatrenden att investera i sin hemmiljö med att skapa ett "vardagsrum i trädgården" för social samvaro, avkoppling och välmående är fortsatt starkt och våra medlemmar ser ett fortsatt starkt intresse för pool och spa. Branschen hade en stadig uppgång 2015-2020 med en enorm tillväxt under pandemin 2020 - 2021. Med nedgången 2022-2023 är vi nu tillbaka på nivåerna för 2018. Säger Stefan Pahlén från Pahlen AB.

Denna rapport ger en inblick i den dynamiska utvecklingen av pooler och spabad i Sverige. Den visar på årsvariationer och trender inom branschen och hjälper till att förstå den nuvarande marknadssituationen. Säkerhet i bedömningarna är +/-15%

Pooler i prisklass 15 000 kr och uppåt

• Totalt bestånd 2019: 88 000 pooler
  • 2020: +45% (12 000 pooler), totalt 100 000 pooler
  • 2021: +30% (15 000 pooler), totalt 115 000 pooler
  • 2022: -40% (9 000 pooler), totalt 124 000 pooler
  • 2023*: -45% (5 000 pooler), totalt 129 000 pooler

Spabad i prisklass 15 000 kr och uppåt

• Totalt bestånd 2019: 102 000 spabad
  • 2020: +20% (15 000), totalt 117 000 spabad
  • 2021: +100% (30 000), totalt 147 000 spabad
  • 2022: -70% (8 000), totalt 155 000 spabad
  • 2023*: -40% (5 000), totalt 160 000 spabad

*Prognos för januari - december 2023

Hur tänker poolköparna idag? Vi pratar med en familj som nyligen köpt pool.

- Vi har länge drömt om en pool för att vi ser framför oss att det kommer att ge familjen mycket glädje och sammanhållning. Vi hoppas att barnen kommer bjuda hem vänner och att det kommer fortsätta långt upp i tonåren. Vi tror att poolen kommer vara ett sätt att locka dem hem. I tider som denna med höga ränte- och matkostnader så måste man prioritera ganska hårt och vi har helt enkelt valt att prioritera något som kommer ge mycket tillbaka till familjen. Köks- och badrumsrenoveringar, som också hade behövts, får vänta några år till. En fördel med att köpa pool under 2023 var att det gick väldigt snabbt från beslut till att vi hade byggare på plats och projektet var igång.

För ytterligare information eller för att begära en fullständig kopia av branschstatistiken besök www.svenskabadbranschen.se