Karlskrona – staden i havet. Foto: HeliAir

Bordtennis-SM och utökat samarbete med Karlskrona

2 juni startar Bordtennis-SM i Karlskrona med spel i dagarna fyra, 2-5 juni. Tävlingen kommer att bjuda på pingis i världsklass då hela den svenska eliten är på plats i Brinova Arena.

Glädjande nog kan Svenska Bordtennisförbundet även meddela att Karlskrona även framåt fortsätter att satsa på bordtennis. Ett avtal om tre år kring bordtennisevenemang i staden är tecknat. Samarbetet startade för ett år sedan med avsikt att skapa ett längre samarbete, vilket nu är en verklighet.

– Att jobba långsiktigt med destinationer som ser samma värde som Svenska Bordtennisförbundet i både elit- och breddevenemang, där vi också kopplar på sociala aktiviteter, ligger helt i linje med vår långsiktiga strategi och därför känns detta samarbete med Karlskrona väldigt spännande. Sedan tidigare vet vi också att det i Lyckeby BTK finns gott om kompetens kring arrangemang av olika storlekar, men framför allt arbetar de helt rätt inom flera områden och utvecklar ständigt sin förening organiskt. Att förutsättningarna rent logistiskt, med fantastiska Brinova Arena och närheten till boende alldeles intill, dessutom är så fina gör ju inte saken sämre, säger en nöjd Dennis Lindahl, ordförande i Svenska Bordtennisförbundet.

– Karlskrona är med sin närhet till allt, arena, boende, restauranger och härlig miljö, perfekt för genomförande av både större och mindre evenemang. Lyckeby BTK har sedan lång tid erfarenhet av att genomföra denna typ av evenemang med nöjda besökare, säger Jörgen Kjellson, evenemangsansvarig i Lyckeby bordtennisklubb.

– Karlskrona kommun fortsätter att stödja bordtennislandslaget, där vi under 2021 sett framgångar som VM-guld i bordtennisdubbel med Karlskroniten Mattias Falck. Det gläder oss att Svenska Bordtennisförbundet upptäckt fördelarna med att hålla arrangemang i Brinova Arena mitt i Karlskrona, något som skapar bra möjligheter för stadens handel och hotell. Inte minst ger det oss en möjlighet att visa upp staden i havet som vi är så stolta över, säger Karlskrona kommunstyrelses ordförande Sandra Bizzozero.