Världsfemman Truls Möregårdh kommer till SM i Karlskrona. Foto: Linda Carlsson

Världsstjärnor till Bordtennis-SM i Karlskrona

2–5 juni är det dags för Bordtennis-SM i Brinova Arena, Karlskrona. När anmälningstiden gått ut står det nu klart att samtliga svenska landslagspelare, med VM-tvåan Truls Möregårdh samt VM-vinnarna Mattias Falck och Kristian Karlsson i spetsen, kommer till årets mästerskap.

Efter den senaste tidens avancemang på världsrankingen är Truls rankad som bästa europé och femma i världen, dessutom är Anton Källberg rankad 15 och Kristian Karlsson 16. Samtliga finns med i startlistan till årets SM.

– Mitt mål är självklart att vinna men det är supertufft att göra det när alla i landslaget är med och det är väldigt hög nivå på tävlingen, säger VM-tvåan Truls Möregårdh.

I herrdubbel spelar Truls tillsammans med bästa kompisen David Andersson något som uppmärksammats i Carina Bergfeldts talkshow i SVT. Paret kvalificerade sig genom att vinna distriktsmästerskapet i Skåne.

– Det känns sjukt roligt att vi ska spela tillsammans! David ser ut att vara i väldigt bra form på träningarna vilket är kul. Vi har dock inget annat mål med tävlingen än att ha galet kul tillsammans, kommenterar Truls.

Senaste gången Truls tävlade i Karlskrona var när han vann Pingisiaden, inofficiella SM för 12-åringar.

– Det ska bli kul att spela där igen. Jag kommer ihåg att det var mycket folk som kollade och det är en väldigt fin stad så det ska bli superkul, avslutar Truls.

Karlskronasonen Mattias Falck, som aldrig tagit en individuellt SM-titel, tillhör nu en av favoriterna och kanske kommer han återupprepa Fabian Åkerströms insats från 2013 då han vann på hemmaplan.

VM-vinnaren i dubbel, Mattias Falck, kommer inte spela tillsammans med dubbelpartnern från Houston, Kristian Karlsson, utan i stället para ihop med en annan spelare med moderklubb i Karlskrona, Willhelm Kindblad, som till vardags spelar seriespel för Halmstad BTK.

På damsidan är fjolårsvinnaren Linda Bergström högst seedad före landslagskompisarna Stina Källberg och Filippa Bergand. Linda har sedan tidigare två SM-guld i singel.

– Självklart är målet att försvara mina titlar i både singel och dubbel. Det finns många utmanare, men jag skulle nog säga speciellt Filippa och Stina. Det ska bli roligt att spela i Karlskrona, hallen är väldigt fin och även omgivningen, säger Linda Bergström.

Även på Para-SM återfinns flera namnkunniga spelare i startfältet som exempelvis Paralympicsspelarna Ingela Lundbäck, Emil Andersson, Linus Karlsson och Alexander Öhgren.

Eftersom mästerskapet egentligen skulle ha spelats i månadsskiftet februari-mars kommer seedningen att baseras på rankingen från januari.

Alla matcher från samtliga bord kommer att sändas via: https://solidsport.com/pingisk...

Svenska toppspelare på plats i Karlskrona (världsranking)
Herrar
Truls Möregårdh, Eslövs AI BTK (5)